Project omschrijving

WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure en is eigenlijk een wereldwijd aanvaarde en gestandaardiseerde manier om het brandstofverbruik of het elektrische bereik van auto’s aan te geven. Iedere autoconstructeur is verplicht om de WLTP te bepalen volgens deze methode en dat is ook de waarde waarmee wordt geadverteerd, bijvoorbeeld een verbruik van een dieselwagen van 4,2l/100 km of een elektrisch bereik van 448km bij een Model 3 SR. Daardoor kan je kan WLTP gebruiken als objectieve vergelijkingsbasis om verschillende modellen met elkaar te vergelijken.

Maar wees voorzichtig om deze waarde te gaan vergelijken met de realiteit, want dan zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Er zijn namelijk heel veel factoren die een invloed hebben op het verbruik van een auto. De belangrijkste factoren zijn de volgende:

  • Een warme buitentemperatuur heeft een positieve invloed, hoe warmer het is hoe lager de luchtdichtheid en hoe minder weerstand tijdens het rijden
  • Een koude buitentemperatuur heeft een nefaste invloed op de bruikbare batterijcapaciteit, daarom kan je best je Tesla tijdig voorverwarmen wanneer die aan de lader hangt
  • De bandenkeuze waarbij winterbanden meer verbruiken dan zomerbanden, net zoals grotere velgmaten ten opzichte van kleinere
  • Koelen in de cabine verbruikt ook minder dan verwarmen
  • Heb je passagiers of bagage bij?
  • Krijg je nog steeds niet genoeg van stoplichtsprintjes
  • Regeneratief remmen kan perfect in de stad en is minder van toepassing op de snelweg en daarom is rijden in de stad ook zuiniger
  • Sentry Mode, waarbij alle camera’s actief om alles in de gaten te houden verbruikt ook energie
  • Het verlies aan capaciteit van de accu wanneer de auto stilstaat. Dit is eigen aan een elektrisch voertuig omdat die steeds energie nodig heeft om al zijn computers draaiende te houden om bijvoorbeeld bereikbaar te zijn via de app of te detecteren dat je telefoon in de buurt is. Een ICE verbruikt op die manier ook in stilstand wat energie, maar die komt van de 12V-accu en niet uit de brandstoftank.  

Al deze factoren zullen een impact hebben op je reële verbruik en je zal al snel een stukje lager (of misschien zelfs hoger) uitkomen dan de WLTP-waarde. Een vuistregel die je kan toepassen bij Tesla’s is dat je onder realistische omstandigheden en bij een normale rijstijl op een hete zomerdag zeker kan rekenen op een reëel bereik dat ongeveer 80% bedraagt van de WLTP-waarde als je de batterij helemaal leegrijdt van 100% tot 0%. Op een ijskoude winterdag is dat omwille van de koude heel wat minder en is 65% van de WLTP-waarde een reële waarde. Maar nogmaals, deze waarden zijn gewoon een vuistregel die je kan hanteren.