Project omschrijving

Het is vandaag 22 juni 2021, maar weten jullie wat er op deze dag in 2012 gebeurde? Het was niet de 41e verjaardag van Elon Musk, want die is pas 6 dagen later jarig op 28 juni. Het was wel een zeer belangrijke mijlpaal voor Tesla, want de allereerste Tesla Model S’en werden op die dag in 2012 uitgeleverd aan de klanten. En nu, net iets minder dan 9 jaar later worden de eerste exemplaren van de nieuwe Model S Plaid uitgeleverd.

Het verschil tussen de ‘oude’ model S en de nieuwe kan niet groter zijn. Er zijn duizenden dingen verbeterd over de jaren heen, gaande van verschillende softwareversies, de steeds verder geoptimaliseerde motoren, de verbeterde luchtvering, het spectaculaire geluidssysteem, akoestisch glas, de toevoeging van vierwielaandrijving tot de extreme prestaties, de steeds slimmere autopilot en FSD (Full Self Driving) en nog veel meer.

Op 10 juni 2021 was er een evenement waarop de allereerste eigenaars van een Model S Plaid hun exemplaar in ontvangst mochten nemen. De presentatie begon met Franz von Holzhauzen die het podium opkwam met een mokerhamer. Het was een serieuze knipoog naar de presentatie van de Cybertruck in 2019 en Franz kondigde lachend aan: ’we might be breaking a few records’.

Vervolgens deed Elon een sprintje op het testcircuit in een Model S Plaid alvorens op het podium te rijden. Hij stapte uit en had een lederen ‘Plaid’-jasje aan, waarvan ik vermoed dat als het te koop zou zijn in de Tesla-shop het een topper zou worden. Elon legde vervolgens uit dat ze de Model S Plaid hebben gemaakt om aan te tonen dat de allersnelste, allerveiligste en allerbeste auto ter wereld elektrisch is, ‘hands down’! 

De Plaid is de snelste productie-auto ooit en gaat van 0 naar 100 km/u in 2,0 seconden, dat is sneller dan Max Verstappen bij groen licht als hij op pole position staat. De Plaid heeft ook meer dan 1000 pk, een topsnelheid van 320 km/u, meer dan 640 km aan bereik en laadt 300 km bij in 15 minuten.

In de nieuwe motoren wordt gebruik gemaakt van volledig nieuw ontworpen rotors, dat zijn de draaiende stangen die voor de aandrijving van de wielen zorgen. Deze nieuwe rotors draaien zo snel dat ze omhuld moesten worden met carbon omdat ze anders gewoon zouden uitzetten door de enorme centrifugaalkracht. Er is immers maar één versnelling van 0 tot 320 km/u en ze tarten hiermee de wetten van de natuurkunde.

De luchtweerstandscoëfficient is ook de laagste ooit, alvast tot Mercedes zijn EQS begint uit te leveren, want die ligt nog een fractie lager. De nieuwe model S Plaid heeft ook een dubbel zo grote radiator die helpt bij de gloednieuwe en efficiënte warmtepomp voor een lager verbruik. De radiator zorgt er ook voor dat je non-stop stoplichtsprintjes kan doen, of je helemaal kan geven op circuits, zoals de Nürburgring of Laguna Seca.

Elon vermeldde ook hoe veilig Tesla’s zijn en toont hun superlage topscores met betrekking tot de kans om gewond te raken bij een ongeval. Daarnaast is hij trots op het feit dat rijden in de nieuwe Model S Plaid zal aanvoelen als het rijden in de toekomst.

Elon haalt ook een heleboel nieuwigheden aan, het stuur, het derde scherm achterin, het ontbreken van de stuurhendels… die we al uitgebreid besproken hebben in een vorig artikel. Ook beloofde Elon op het podium dat waypoints in de navigatie er eindelijk gaan komen nadat het publiek daar om was beginnen roepen.

Aan het einde van de presentatie konden de gelukkige genodigden, zoals dat vaak bij vorige evenementen het geval was, ook zelf het ‘Plaid’-gevoel ervaren op het Tesla-circuit. Er zijn massa’s filmpjes over terug te vinden en één voorbeeldje vind je hier. Let vooral goed op de manier waarop de passagiers naar achter worden gedrukt bij het accelereren.