Project omschrijving

Naar de pagina van DutchDriveForUkraine

Deze rit naar Polen had passagiers zowel op de heenreis als op de terugreis, want er zijn intussen ook vluchtelingen die graag willen terugkeren richting Polen.

Het begint al goed op de heenreis: we melden ons op de dag van vertrek, 24 juni, na een rit van één uur en één kwartier bij de opvang in Uden. We komen 2 dames ophalen die we in Rzepin in Polen op de trein gaan zetten voor hun terugkeer naar een andere stad in Polen. De voormalig laboratorium-medewerkster vond hier geen werk.

De persoon van de beveiliging van het opvangcentrum was één dag vrij geweest en er was voordat ze vertrok één Covid-besmetting in het opvangcentrum vastgesteld. Nu ze na één dag terug aan het werk was, was iedereen in isolatie. Gelukkig waren onze twee gasten waren negatief getest, maar zaten ze helaas wel op een kamer met iemand die positief getest was. Lekker dan.

We besloten toch om de dames mee te nemen. Ze vonden Nederland en de Nederlanders erg fijn, maar de taal was lastig en doordat ze geen werk hadden, hadden ze weinig geld. Ze konden dus wel kijken-maar-niet-kopen (kleding, ijsjes voor dochterlief etc). Een leven met werk in Polen, in een land waarin ze een taal spreken zodat je elkaar kunt begrijpen, heeft ze ondermeer laten beslissen om terug te keren. Familie die nog in Polen zat, was een tweede reden voor hun terugkeer.

De rit naar Polen met de Tesla vonden ze fantastisch. Ze waren oneindig dankbaar. Ook voor de personen die gedoneerd hebben, waardoor ik hen een diner kon aanbieden voordat ze op de trein stapten. Hartelijk dank voor de donaties!

De rit konden we maken in een Tesla-van-de-zaak van Pure Energie die het DutchDrive4Ukraine-initiatief wilde steunen. Ook hartelijk bedankt daarvoor!



Op de terugweg hadden we een voormalig danser van 27 jaar die nu choreograaf is en onder meer heeft gewerkt aan shows in Ukraine in een nachtclub en met verschillende zangers. Hij werkte ook mee aan shows in het Huis Ten Bosch-dorp in Japan en op cruiseschepen die tussen Italië en Spanje varen en zelfs eentje die via het Suez-kanaal naar Abu Dhabi voer.

De rit ging vlot, want we weten intussen prima hoe het werkt, welke laadplaatsen er zijn en waar we een hapje kunnen eten. Terug aangekomen in Nederland rijden we even langs een winkel in Oldenzaal. Onze gast, autoliefhebber, verbaast zich over hoe mooi Nederland eruitziet. En over de geweldige kwaliteit van de wegen in Duitsland en Nederland. Hij vertelt over en laat foto’s zien van Oekraïne, waar de staat van gebouwen op het platteland veel slechter is, en wegen vaak niet meer zijn dan modderwegen. Hij vertelt dat je op wegen buiten de grote steden vaak geen borden hebt bij enorme gaten in de weg en hij zo al een keer flinke schade reed.

Onze gast kan de Tesla enorm waarderen. In Oekraïne zie je nog weinig BEV’s omdat de laadinfrastructuur heel beperkt is. Maar hij houdt ook van flink motorgeluid, en daar kan de de Tesla geen punten scoren 🙂

De choreograaf moest worden afgezet bij de opvang in Rijswijk, maar die bleek op zondag gesloten. Om hotelkosten te besparen nodigden we hem bij ons thuis uit. Hij liet ons video’s van shows zien waaraan hij mee heeft gewerkt. En wist dat hij 2 maanden aan de slag kon in de show van Scott & Muriel in Duinrell.

Op naar de volgende rit, benieuwd naar welke verhalen we dan horen…

Zin om af en toe mee te rijden of te helpen? Meld je even via de link op het DutchDrive4Ukraine-formulier, of via info@teslaownersclub.nl

Door Raoul T.