Project omschrijving

Onlangs kwam de stichting Teslaclaim in het nieuws. Twee initiatiefnemers van de stichting hebben een rechtszaak aangespannen tegen Tesla voor vergoedingen voor ontevreden Tesla rijders. Een van onze leden heeft hierover navraag gedaan bij een Tesla Service Center en kreeg onderstaande reactie.

  • Tesla is bij verstek veroordeeld. Het gaat hier om een ‘verstekvonnis’. Dit betekent dat de rechter niet inhoudelijk heeft geoordeeld over de zaak. [Een verstekvonnis wordt verkregen bij afwezigheid van de andere partij. Tesla was niet op de hoogte van de procedure. De dagvaarding was in de brievenbus gedaan van een leeg kantoor in verband met de Corona lockdown]. Tesla heeft inmiddels verzet aangetekend tegen het verstekvonnis waardoor dit vonnis geen juridische waarde heeft. De procedure is nu onder de rechter en Tesla beraadt zich op aanvullende juridische stappen tegen Teslaclaim.
  • Tesla voertuigen worden gedekt door een basisgarantie voor een periode van 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is. Daarnaast is er een aanvullende garantie voor specifieke onderdelen. De batterij en aandrijving worden bijvoorbeeld gedekt voor een periode van 8 jaar en bijbehorende maximum kilometrages. Deze garanties bieden dekking voor reparatie of vervanging naar aanleiding van defecten in het materiaal of de afwerking van onderdelen die door Tesla zijn gemaakt of geleverd.
  • Om de beste service te kunnen verlenen raden wij klanten in geval van klachten aan direct contact op te nemen met Tesla
  • De telefonische bereikbaarheid van Tesla is sinds enige tijd sterk verbeterd; de wachttijd voor roadside assistance bedraagt slechts enkele seconden, voor vehicle support ligt de wachttijd onder de 5 minuten.
  • De gemiddelde wachttijd in NL voor een service afspraak is momenteel 8 werkdagen.

UPDATE: De rechter heeft inmiddels uitspraak gedaan en Tesla in het gelijk gesteld. Je kunt de uitspraak lezen via deze link: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:972