Project omschrijving

Eerder in deze maand mei heeft Tesla aangekondigd dat ze in hun plan voor autonome voertuigen de volgende stap nemen met Tesla Vision. Dit betekent dat ze zich volledig gaan baseren op camera’s en geen gebruik meer gaan maken van radar. Vanaf de maand mei 2021 zullen alle Model 3 en Model Y die verkocht zullen worden op de Noord-Amerikaans markt, niet meer over een radar beschikken. Tesla maakt zich sterk dat ze alleen op basis van camera’s het autonoom rijden tot level 5 kunnen brengen. Een persoon die achter het stuur zit heeft maar twee ogen om rond zich te kijken en kan hiermee (in de meeste gevallen) veilig van punt A naar punt B geraken. Tesla’s beschikken over 8 camera’s en met geoptimaliseerde software, waar Tesla nog hard aan werkt, moet autonoom rijden en de robotaxi’s werkelijkheid worden.

De eerste Tesla’s zonder radar hebben tijdelijk wel een iets beperktere set functies. Zo zal Autosteer beperkt worden tot een snelheid van 120 km/u, werkt Smart Summon nog niet en is Emergency Lane Departure Avoidance uitgeschakeld.  Deze functies worden gedurende komende weken opnieuw geactiveerd nadat ze voldoende zijn geoptimaliseerd zonder gebruik te maken van input van de radar. We hebben eerder gezien dat Tesla nieuwe functies eerst in een passieve modus uitrolt, om ze na verloop van tijd effectief te activeren. Nu de radar wegvalt, wordt dit proces nog eens herhaald.

Voor de Model S en Model X blijft alles hetzelfde (dat is ook slechts een kleine deel van de afleveringen) en de Model 3 en Model Y die buiten de VS worden geleverd, blijven beschikken over een rader. Op termijn gaan deze ook worden omgeschakeld naar Tesla Vision, maar wanneer dat gaat gebeuren, weten we nog niet.

Daarenboven heeft Tesla ook meegedeeld dat de camera die aan de achteruitkijkspiegel zit, nu ook gebruikt gaat worden om de bestuurder in de gaten te houden. Naar aanleiding van de gekke en gevaarlijke dingen die sommige Tesla-eigenaars deden met Autopilot, gaat Tesla deze camera nu effectief inschakelen en gebruiken om te controleren dat de bestuurder voldoende aandachtig is. Als je dus dacht om op de autosnelweg nog even een lekker dutje te doen op de achterbank nadat je een gewichtje aan het stuur had bevestigd, dat is voorlopig niet meer mogelijk. Eens Tesla niveau 5 van autonoom rijden heeft bereikt, zal je dat wel weer kunnen, maar dan wel in alle veiligheid.