Project omschrijving

Tesla Owners Club NL had een interview met Cyril Vonken, een echte Teslafanaat en ook gekend als Talking Tasman op Youtube. Wij spraken met Cyril over zijn witte Tesla Model X en hoe hij die ombouwde tot een camper.

.

Hoe ben je op het idee gekomen om je model X om te bouwen tot een camper?

Het dateert van de zomer van 2019 toen we spontaan het idee hadden om te gaan reizen door de Baltische staten. We zijn gaan trekken door Estland, Letland en Litouwen en het was avontuurlijk, want het is nog een onontgonnen gebied voor wat betreft het Supercharger-netwerk. Het was een beetje pionieren (zoals in de Tesla-beginjaren 2013 en 2014) toen we sliepen op campings, hotelletjes (met de mobiele lader uit het keukenraam) en soms ook in de wagen met de voorste stoelen achterover leunend.

Een jaar later hadden we een trip naar Spanje gepland en ik wilde het deze keer toch iets anders aanpakken. Binnenin is de Model X enorm, en ik vroeg me af of ik er net, zoals bij de Model S, ook een bed in zou kunnen maken. Dat zou enerzijds heel wat comfortabeler zijn dan slapen op de voorste stoelen, anderzijds is er dan niet het gedoe om een tent op te zetten of op zoek te gaan naar een hotel als we vrij willen rondtrekken.

Hoe heb je dat dan aangepakt, want jij hebt toch een 6-zitter met 2 vaste stoelen op de tweede rij die niet kunnen neerklappen?

Om een matras in de Model X te kunnen leggen moeten de tweede en derde rij stoelen worden neergeklapt. De derde rij stoelen kan plat in elke Model X. Maar die tweede rij stoelen kan alleen neergeklapt worden bij een 5- of 7-zitter, niet bij een 6-zitter. Daarom moesten die twee stoelen er volledig uit. Ik ging op YouTube op zoek een manier om dat te doen en dat bleek heel wat moeilijker dan het op het eerste zicht leek. Sowieso staan de stoelen ieder met één poot op een rail, dat is een erg stevig en crashbestendig mechanisme. Daarnaast zit er ook heel wat elektronica verwerkt in de stoelen en het was maar de vraag hoe de computers zouden reageren op ontbrekende stoelen.

Ik ging ermee aan de slag om stap voor stap de stoel, alle schroeven en kabels voorzichtig los te maken. En het was heel wat trial-and-error, want je moest een bepaalde volgorde aanhouden bij het demonteren. Een kabel te snel losmaken zorgde ervoor dat je een volgend onderdeel niet kon verwijderen omdat de stoel in de verkeerde positie stond en je hem niet meer kon verplaatsen. Na heel wat proberen ben ik erin geslaagd alles los te maken en kon ik uiteindelijk de eerste, loodzware stoel verwijderen.

Daarna was het verwijderen van de tweede stoel zeker kinderspel?

Neen, die tweede stoel heb ik er toen nog niet uitgehaald. Ik was immers erg benieuwd hoe mijn Model X zou reageren op een ontbrekende stoel op de tweede rij. Het was even spannend en zoals verwacht kwam er een hele reeks foutmeldingen in verband met veiligheid. Dat was natuurlijk logisch om dat de airbags in de twee stoelen nu ontbraken, en daardoor werd ik aangemaand om contact op te nemen met het service center. Desondanks probeerde ik mijn Model X in D te zetten om te kijken of hij wilde rijden en dat lukte. Eerst een kort stukje, maar daarna de weg op en buiten een foutmelding onderaan het kleine scherm, leek alles te correct te werken.

En functioneerde autopilot nog zoals het hoorde?

Ja, dat heb ik intussen ook grondig getest en dat werkt prima, net zoals de camera achteraan, de vleugeldeuren en alle functies van het grote scherm. Het enige vervelende was een foutmelding onderaan in het kleine scherm voor de bestuurder dat continu in beeld knippert, maar daar raak je snel aan gewend.

Ik ben daarna verder gegaan en heb ook de tweede stoel eruit gehaald en kon toen beginnen nadenken over de structuur om de matras te ondersteunen op

de plaats waar de twee stoelen stonden. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om snel een houten steun te maken en daar een plank op te leggen. Maar je wil natuurlijk ook niet dat bij een noodstop de hele constructie je tegemoet komt. Alles moet dus erg stevig en veilig vastzitten en daarenboven wilde ik de ruimte onder de plank ook nog nuttig kunnen gebruiken. Ik bedacht een gesplitste constructie die tussen de derde zitrij en de rails kon worden geklemd en waar ik nog een paar klapkratjes onder kon zetten. Daar kwam vervolgens nog een plank op en het resultaat was een grote, vlakke ondergrond van 1m40 breed en 2m00 lang. 

Een schuimmatras met dezelfde afmetingen, iets bijgesneden aan de achterste wielkasten, past er perfect op. De slaapplek was hiermee klaar maar ik moest nog iets vinden om de vensters af te dekken, want als je rustig wil slapen, wil je natuurlijk geen pottenkijkers. De oplossing bleek noppenschuimrubber, iets te groot uitgesneden, dat perfect aan de ramen kon worden geklemd. Aan de achterklep was een groot stuk schuimrubber nodig, dat ik met een uitschuifbare gordijnrail op zijn plaats hield. En tijdens het rijden kan het schuimrubber worden opgeborgen in de frunk.

Was dit niet veel eenvoudiger geweest als je een 5- of 7-zitter had gehad? Dan kan je de tweede rij stoelen gewoon neerklappen?

Een 5- of 7-zitter is ongetwijfeld eenvoudiger aan te passen, je hoeft dan alleen maar de ruimte tussen de 2e en 3e zitrij te overbruggen. Nadeel is wel dat de vloer niet volledig vlak ligt en je geen opbergruimte hebt onder het ‘bed’, want daar zit de neergeklapte bank. De 6-zitter vraagt wel wat extra werk, maar ik vind het een handigere oplossing voor een Tesla Camper.

En hoe gaat het slapen dan, wordt het ’s nachts niet te koud?

Neen, helemaal niet, dat heeft Tesla in één van hun vorige updates al opgelost door de introductie van Camp Mode. Dat is een speciale stand van de interieurverwarming die de cabine urenlang op temperatuur kan houden en waarbij ook het scherm actief blijft, zodat je bijvoorbeeld perfect naar YouTube of Netflix kan kijken, als je op je buik op het bed gaat liggen. Belangrijk hierbij op te merken is dat je dit ook niet hoort aan de buitenkant van de auto, zodat je eventuele andere gasten die in de buurt zouden slapen een hele nacht zou wakker houden met een gezoem. Tijdens één nachtje Camp Mode verlies je ongeveer een 10% van de totale batterijcapaciteit. 

En hoe gaat dat met de schermen als je wil slapen, kunnen die in Camp Mode ook gewoon uit?

Dat was wat zoeken want je kan de schermen wel op het haardvuur zetten, of in de poetsmodus, maar na verloop van tijd springen ze toch weer aan. En zelfs op de laagste helderheid geeft dat toch nog veel licht als het donker is en je wil slapen. Uiteindelijk hebben we handdoeken genomen om over de twee schermen te leggen tijdens het slapen. Een simpele oplossing, maar zo moeilijk kan dat niet zijn om in te bouwen met een volgende software-update.

En over software-updates gesproken, wanneer de stoelen op de tweede rij ontbreken worden er geen updates meer geïnstalleerd. De Model X doet voor de software-update een zelftest en vanwege de ontbrekende airbags laat die vervolgens niet toe om een software-update te installeren. Kortstondig de stoelen weer aansluiten en het werkt weer, maar het is wel iets om mee rekening te houden.

Zijn er nog zo’n dingen die beter zouden kunnen?

Als eerste een manier om de schermen ’s nachts volledig uit te zetten, zoals ik al aanhaalde. 

Daarnaast de actieve luchtvering ingeschakeld laten. Bij het starten van de Model X nivelleert de luchtvering automatisch en het zou handig zijn als dat in Camp Mode ook kon. Als de Model X niet volledig vlak staat bij het slapen, gaat de luchtvering gewoon naar de standaard positie en staat het bed dus ook niet vlak.

Het blinderen van de gigantische achterruit is niet zo eenvoudig. Als daar een accessoire voor zou uitgebracht worden, zou dat zeer handig zijn. En ook de 12V-aansluiting in de koffer, om bijvoorbeeld een actieve koelbox op aan te sluiten, is wat onhandig gemaakt. Als er een stekker inzit, kan die plank in de koffer niet meer omhoog of omlaag. 

Kunnen we besluiten dat je positief bent over de ombouw van je Model X?

Absoluut, ik ben heel erg blij dat ik het gedaan heb en zelfs na onze vakantie rijd ik er nog steeds mee rond. Als ik voor het werk ergens moet overnachten, ga ik nu eerder naar een camping om te slapen dan naar een hotel. En elke keer weer trekt een Model X daar heel wat aandacht. Ik kan er echt van genieten want het is prachtig als je vanuit je bed zicht hebt op een mooie zonsondergang. Dat is echt genieten!

Wil je nog meer zien van de Model X Camper van Cyril? Ga naar zijn Talking Tasman Youtube-kanaal en vergeet je niet te abonneren: https://youtu.be/mLx75ptRaC4