Project omschrijving

Mensen die een Tesla hebben zijn een beetje bijzonder, zeker als ze er al lang ééntje hebben. Want je zal maar een auto met bijna buitenaardse technologie kopen van een bedrijf waarvan je niet zeker weet of ze het eind van het decennium gaan halen. Dit soort mensen vindt het soms wel leuk om op hun vrije dag af te zakken naar de haven van Amsterdam om nieuwe eigenaren,  vrijwillig en zelfs in de bittere kou, te helpen met hun nieuwe auto, die zij door en door kennen. Hartelijk welkom in een bijzondere community.

Al ruim voor 10 uur is de eerste klant geïnteresseerd in een uitleg. Terwijl we samen richting de auto lopen vraag ik of de app al geïnstalleerd is. “Ja, maar de auto is nog niet gekoppeld”, antwoord de klant. Ik vraag hem om nog eens te kijken en inderdaad de auto is intussen beschikbaar in de app. Ik vraag hem, “Druk maar eens op bediening en vervolgens claxon.” Ergens op het terrein in de richting waarin we lopen begint een auto toeteren en er verschijnt een glimlach op zijn gezicht. “Ga maar eens naar climate control en zet de temperatuur maar op 20°C.” Enkele minuten later bij de auto aangekomen begint de voorruit al heldere plekken te vertonen tot grote tevredenheid van de klant.

De nieuwe eigenaar loopt kritisch inspecterend om de auto heen en ik leg hem uit hoe alles werkt, van het openen en sluiten van deuren, frunk, trunk tot het laadklepje en de meegeleverde laadkabels. Nadat de eigenaar heeft vastgesteld dat alles aan de buitenzijde in orde is, ga ik verder met mijn uitleg over wat er binnenin te ontdekken is, langs het passagiersraampje en natuurlijk met een mondkapje op. We overlopen eerst de belangrijkste instellingen om veilig thuis te raken en daarna nog heel wat andere mogelijkheden zodat de trotse nieuwe eigenaar uiteindelijk zelf zijn eigen profiel kan aanmaken. Nadat zijn favoriete instellingen zijn opgeslagen en de telefoon en sleutelkaart correct gekoppeld zijn, controleren we nog even de status van de batterij. Om thuis te raken moet hij nog even via één van de Superchargers passeren volgens de navigatie en niet veel later is hij klaar om vol vertrouwen naar huis te vertrekken met een lach op zijn gezicht. Ik vermoed dat hij al stiekem uitkijkt naar zijn eerste stoplichtsprint.

Teruglopend zie ik collega’s John (uit Brabant) en Tine (nog verder dan Brabant) van TOC NL aankomen. Zij komen vandaag ook meehelpen de nieuwe eigenaren op weg te helpen. Veel tijd om bij te praten is er niet en komt er ook de rest van de dag niet, behalve dan enkele koffiemomentjes. Ik help nog heel wat klanten verder en en ineens merk ik dat het al half drie is, ik besluit even te gaan opwarmen en lunchen in mijn eigen auto en ruil tegelijkertijd die koude schoenen voor warme bergschoenen die ik altijd in mijn frunk heb liggen, een handige opbergruimte waarmee ik ook enkele klanten positief heb kunnen verrassen. Na de lunch doe ik verder en tegen het einde van de dag rond 18u, heb ik ongeveer 25 nieuwe Tesla’s helpen uitleveren. Een mooi resultaat als je weet dat er nu dagelijks een 200-tal worden uitgeleverd.

Ik heb ook enkele Chinese Model 3’s mogen uitleveren en als trouwe fan van goed geïnformeerde YouTubers weet ik dat deze een ander type batterij hebben, die ook net iets anders behandeld mag worden dan de batterijen afkomstig uit Amerika. Net zoals vorig jaar waren er ook heel wat Tesla-medewerkers actief, onder meer de mensen van de Mobile Service, die onmiddellijk klaar staan om eventuele problemen op te lossen bij de aflevering. Ze bleken erg aardig tijdens de korte pauzes tussendoor en hadden dit jaar zelfs tijd om zelf enkele nieuwe eigenaren een woordje uitleg te geven. Daarnaast waren er natuurlijk ook enkele enthousiastelingen die helemaal geen uitleg nodig hadden. Ze hadden zichzelf goed op voorhand geïnformeerd door de vele YouTube-filmpjes te bekijken of kenden iemand die hen al had ingeleid in de wereld van Tesla.

Ik heb de hele dag door bedankjes gekregen van iedereen en vele mensen trots en met glinsterende oogjes zien wegrijden in hun nieuwe Tesla. Het gaf me telkens weer een warm gevoel, ondanks dat de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt kwam. En daar doen we het natuurlijk voor, opnieuw een klein stapje zetten in ‘s werelds transitie naar duurzame energie, de missie van Tesla.

Eddy Kruissink