Project omschrijving

Herinneren jullie je Frank nog, die we in de vorige nieuwsbrief aan jullie hebben voorgesteld als een Tesla-fanaat zoals er maar weinigen zijn. Hij is al fan van Tesla sinds het eerste uur en heeft al vele avonturen meegemaakt die te maken hadden met Tesla. Eerder dit jaar heeft hij bijvoorbeeld de allereerste Tesla-zwemvijver ter wereld aangelegd, zoals we al schreven in het eerste deel van het artikel over Frank. Een paar weken geleden heeft Frank opnieuw iets speciaal gedaan waarbij één van zijn Tesla’s zeer goed van pas kwam. Hij heeft namelijk sinds kort twee nieuwe bewoners in zijn zwemvijver, twee steuren, die hij persoonlijk is gaan halen met zijn Tesla Model S. Zijn Model S van 2015 heeft nog een zeer grote frunk, die hiervoor ideaal bleek.

Frank heeft zowel de frunk als de ‘kelder’ in de koffer van zijn Model S voorzien van grote plastic zakken en is daarmee de twee grote steuren gaan halen. De zakken werden gevuld met vijverwater en vervolgens werden beide steuren, eentje vooraan en eentje achteraan, in STARSHIP (zijn rode Model S met gepersonaliseerde nummerplaat) geplaatst. Na een voorzichtige rit naar huis, konden de steuren niet veel later hun eerste rondjes zwemmen in de Tesla-zwemvijver. Ik weet niet of de vissen al een naam hebben gekregen, maar ik wil alvast een voorzet doen en Elon en Franz (von Holzhausen) nomineren als namen voor de steuren.

En Franz von Holzhausen, de belangrijkste designer bij Tesla, is geen onbekende voor Frank, zij hebben elkaar persoonlijk ontmoet in de lente van 2017 toen Frank en zijn vriend Dirk op 3 juni een VIP Factory Tour bij Tesla mochten bijwonen. Dat was dankzij een uitnodiging die Frank had verdiend met het referralprogramma van Tesla.

Ze zijn speciaal hiervoor naar de VS gevlogen en hadden voor en na de tour nog enkele dagen om in de buurt wat zaken te bezichtigen. Dat was ondermeer een bezoek aan het standbeeld van Nikola Tesla, dat zijn eigen WiFi-signaal uitzendt, tot een bezoek aan het hoofdkantoor van Tesla in Palo Alto. Niet ver daar vandaan bevonden zich ook de kantoren van Google waar er ook heel wat Tesla’s stonden geparkeerd.

Op de dag van de VIP Factory tour in Fremont was iedereen op zijn best gekleed. Het werd een zeer interessante tour, maar over de Tesla Model 3, het model waar er hard naar werd uitgekeken, werd er eigenlijk niet veel informatie vrijgegeven. Tesla zat toen middenin ‘Production Hell’ en achteraf bleek dat ze tijdens die fase echt wel op een dieptepunt hebben gezeten, waarbij het voortbestaan van Tesla op bepaalde momenten in gevaar is gekomen. Maar Tesla is er uiteindelijk is geslaagd om de productie van de Model 3 op te schalen en in grote aantallen te produceren en uit te leveren.

Voor de rest was het een zeer leerrijke tour over de werking van de fabriek en kwam er wat geschiedenis van Tesla aan bod. Het hoogtepunt van de tour was de persoonlijke ontmoeting met Franz von Holzhausen. Dat was een gezellige babbel onder designers. Na de VIP-tour hadden ze nog één doel en dat was proberen om zo dicht mogelijk bij de gigafactory, de nieuwe fabriek van Tesla die toen in opbouw was, in Nevada te raken. Via de normale weg werden ze helaas tegengehouden door een bewaker die hen aanmaande rechtsomkeer te maken, en ook de andere wegen om dichterbij de fabriek te raken, leverden niets op. Dus meer dan enkele foto’s op verre afstand in de woestijn onder de brandende zon zat er niet in, maar het was zeker en vast de ervaring waard.

In de stad Reno brachten ze ook nog een bezoek aan het National Automobile Museum waar heel wat geschiedenis aan auto’s was te bewonderen. Er waren auto’s te bezichtigen waarin grote sterren hadden gereden, auto’s uit beroemde films en ook enkele experimentele voertuigen. Gelukkig stonden er ook een aantal heel oude elektrische voertuigen, zeg maar de voorvaders van de Tesla en alle andere hedendaagse EV’s. Nadien was het tijd om terug naar huis te vertrekken vanuit San Francisco, maar niet voordat ze nog een ritje hadden gedaan op een Rocketboat. Tegen 100 km/u knallen op een baai in San Francisco, dat was kicken voor de heren en tevens een mooie afsluiter van weeral een geweldig Tesla-avontuur, ditmaal in 2017.

Dat Frank en Dirk erg avontuurlijk zijn, hebben jullie intussen wel begrepen en ook in 2018 hadden ze weer grootse plannen die in het teken stonden van Tesla. Ditmaal hadden ze de missie om aan te tonen hoe waardevol het Tesla-Superchargernetwerk was en dat je wel degelijk zeer lange afstanden kan overbruggen met een elektrische auto.

Het plan was om van het meest Noordelijke puntje van Europa, namelijk de Noordkaap in Noorwegen, naar het meest Zuidelijke puntje van Europa, Tarifa in Spanje, te rijden, en dat enkel door gebruik te maken van Tesla-Superchargers. Dat is een afstand van bijna 6500 kilometer, maar vergeet niet dat ze ook nog naar hun startpunt, de Noordkaap, moesten rijden en tevens van hun eindpunt, Tarifa, terug naar huis moesten. De totale afstand van de trip was dus makkelijk het dubbele.

Ze zouden de rit doen met Dirk’s Model S P85 en Dirk zou de volledige trip, in totaal 13500 kilometer, rijden tussen 3 juni en 21 juni. Frank kon omwille van tijdgebrek niet de volledige trip meerijden en zou daarom naar Tromso in Noorwegen vliegen om vanaf daar Dirk te vergezellen als die op weg was naar de Noordkaap. Vervolgens zouden beide heren verder rijden naar de Noordkaap en de rit naar Tarifa samen doen. Dirk zou zijn Model S vervolgens naar huis rijden en Frank onderweg afzetten op de luchthaven van Malaga, waar Frank het vliegtuig naar huis zou nemen.

Een leuk weetje is dat deze trip hen geen cent aan elektriciteit zou kosten want de Model S van Dirk heeft levenslang gratis superchargen, een optie die de allereerste Model S’en kregen bij aankoop. Het Supercharger-netwerk was in 2018 al zo uitgebreid dat het totaal geen probleem was om de volledige rit van Noord naar Zuid te rijden, uitgezonderd het meest noordelijke puntje aan de Noordkaap. De afstand van de Noordkaap tot de eerste Supercharger was een kleine 400km. Dat eerste stuk was ook het meest kritische deel van de trip, zeker omdat aan de Noordkaap zelf geen laadmogelijkheid was. De meest noordelijke laadmogelijkheid lag op ongeveer 15 kilometer ten zuiden van de Noordkaap op een kleine camping. Daar moesten ze dus de batterij 100% opladen vooraleer ze officieel hun trip van Noord naar Zuid konden starten.

Tot zover de voorbereidingen en op 3 juni 2018, toevallig exact 1 jaar na hun VIP Factory tour in Fremont, werd Dirk uitgewuifd door zijn familie en Frank en ging hij alleen op weg. Dirk zou Frank enkele dagen later in Tromso onderweg oppikken. De eerste stop van Dirk was de Supercharger in Lummen/Heusden-Zolder, daarna reed hij verder naar Moers en Kamen. Er volgende nadien nog vele superchargers in Duitsland en Denemarken, Zweden en Noorwegen. En er werden ook al eens wat extra kilometers gereden, zoals die keer dat Dirk zijn creditcard vergat in het hotel en zich dat pas 250 kilometer verder realiseerde.

Als voorbereiding op het allereerste stukje van het traject, van de Noordkaap tot de eerste supercharger, heeft Dirk onderweg ook al wat getest welk verbruik hij zou kunnen halen bij Noorse omstandigheden. Rijden bij regenweer, temperaturen net boven het vriespunt, verwarming uit en zetelverwarming aan, rijden aan verschillende snelheden, onroad en offroad en zelfs hypermilen achter een vrachtwagen.

Op basis van al die informatie werd het Dirk duidelijk dat het allereerste stukje van de trip toch haalbaar moest zijn, zodat ze het geheime wapen in de frunk misschien toch niet zouden nodig hebben. In de frunk hadden ze namelijk enkele goede flessen drank, die zijn peperduur in Noorwegen, verstopt om wat goodwill te krijgen bij lokale bewoners mochten ze nood hebben aan wat extra elektronen onderweg.

Intussen was Frank naar Tromso gevlogen en had Dirk hem opgepikt en reden ze samen verder naar de meest noordelijke camping van Europa, 15 km ten zuiden van de Noordkaap. Het plan was om er aan te komen en diezelfde avond nog de Noordkaap te gaan bezoeken. Na hun bezoek keerden ze dan terug naar de camping om te slapen en de Model S tot 100% te laden. De volgend ochtend, het was inmiddels 10 juni, zouden ze dan opnieuw vertrekken naar de Noordkaap, ongeveer 15km, een hele korte stop houden op de Noordkaap om vervolgens op weg te gaan naar Tarifa, met als eerste stop de supercharger van Sorkjosen, 396 km verderop. Frank en Dirk zijn gelukkig optimisten want ondanks dat de batterij 359 km aangeeft, moeten ze er 411 km (15km + 396 km) rijden. Zuinig rijden was het sleutelwoord.

De voorspelling van de Tesla navigatie was heel wat minder optimistisch en melde dat ze met -34% aan lading op bij de Supercharger zouden aankomen. Dat betekent dat ze 122 km voor de Supercharger zouden strandden. En net nadat ze aan de Noordkaap waren vertrokken begon het ook nog eens hard te regenen, hadden ze wind op kop en meldde de Tesla-navigatie dat ze met -38% bij de Supercharger zouden aankomen. Dat zag er dus alles behalve veelbelovend uit. Maar Frank en Dirk lieten zich niet van de wijs brengen en wilden koste wat kost de Supercharger halen zonder bij te laden. Tegen snelheden van 40-50 km/u, met een volledig gedimd aanraakscherm, zonder verwarming ging het traag maar wel heel erg zuinig richting Supercharger.

Naargelang het traject vorderde, zagen ze ook de Tesla-navigatie steeds positiever worden en ongeveer halverwege het traject en na toepassing van de regel van drie (of kruislings vermenigvuldigen), kwamen ze nog maar 14 km te kort om tot aan de Supercharger te raken, het ging dus de goede kant op. Later die dag is het gelukkig ook gestopt met regenen en moesten ze ook nog een paar honderd hoogtemeters dalen, waardoor het er steeds beter begon uit te zien. Dankzij de excellente beheersing van de rechtervoet van beide heren hebben ze het gehaald met nog ruim 4% (15km) resterende in de batterij. Wat een prestatie!

Als extraatje deelden Frank en Dirk hun locatie ook live met heel wat leden op het TMC-forum, die met veel interesse het spannende avontuur hebben meegevolgd. Het moeilijkste stuk van de trip was nu achter de rug en de dichtheid van het Supercharger-netwerk werd steeds hoger, dus was het veel minder uitdagend tot het laatste stuk tot Tarifa in Spanje. Het ging via verschillende superchargers verder in Noorwegen waar er nog mooie foto’s werden genomen. Per dag reden ze soms wel 1000 km, dus dat schoot goed op.

Van Noorwegen ging het naar Zweden en dan via de Sontbrug naar Denemarken. De kilometers vlogen erdoor en al snel waren ze in Duitsland en kwamen ze op bekender terrein waar ze haasje over speelden met een groep van 10 Deense Tesla’s die op weg waren naar Le Mans. Het was dus kwestie om ze voor proberen te blijven bij de superchargers om sneller te kunnen laden. Eens in Nederland en daarna in België aangekomen stonden er 2 Kiss & Ride’s gepland. Eentje in Grobbendonk bij Dirk en eentje in Waasmunster bij Frank om vers ondergoed op te halen en de winterkledij om te ruilen voor shorts en T-shirts.

Daarna ging de rit verder naar Frankrijk, richting Bretagne en Normandië met een mooie tussenstop aan de Mont St. Michel. Frank en Dirk reden verder richting Spanje langs de Franse Westkust, van de ene supercharger naar de volgende. In Spanje was de laatste Supercharger van hun trip die van Aguadulce en daar werd de Model S volledig volgeladen om 262 km verder in Tarifa aan te komen, dat was dus geen enkel probleem. Op 17 juni na een rit van 6995 kilometer vanaf de Noordkaap die aanving op 10 juli, stonden Dirk en Frank op het meest zuidelijkste puntje van Europa in Tarifa en hadden ze op deze trip 54 verschillende superchargers bezocht in 8 dagen. De uitdaging om van Noord naar Zuid te rijden enkel en alleen op Superchargers was gelukt, een geweldige prestatie!

Vanaf Tarifa ging het opnieuw noordwaarts naar de Supercharger van Aguadulce, maar niet nadat ze even lokaal hebben bijgeladen aan een normale laadpaal (dat was toegestaan omdat de uitdaging van Noord naar Zuid immers was afgelopen) en van daar verder naar Malaga. Dat was het punt waarop Frank afscheid nam van Dirk en op het vliegtuig zou stappen terug naar huis. Hij moest immers terug aan het werk.

Vanaf dan was Dirk terug op zichzelf aangewezen om het laatste stuk van Spanje door de Franse Pyreneeën naar België te rijden. Op 21 juni, 18 dagen na vertrek had Dirk in totaal 15224 kilometer gereden, 2910 kWh geladen en dat levert een gemiddelde op van 191 Wh per kilometer.

Het was een geweldig avontuur en als jullie goed hebben gekeken op de foto’s, hebben jullie misschien opgemerkt dat er ook een derde passagier was die het hele avontuur heeft meegemaakt. De naam van deze knuffelbeer is Elon Bear en hij is een enorme fan van Tesla, Elon Musk en alles wat ermee te maken heeft. Hij wil graag de wereld rondreizen (in een Tesla) en ook zoveel mogelijk superchargers bezoeken. Elon Bear, die door Frank is bedacht, heeft net zoals Frank al heel wat avonturen beleefd en daar gaan we over een paar weken in deel 3 van dit artikel dieper op in.

PS: Als jullie nog meer willen lezen en bekijken over het Noord-Zuid-avontuur van Frank en Dirk en Elon Bear kan dat op het TMC-forum in het volgende draadje

 https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/elon-bear-goes-north-to-south.114872/#post-2726021 

Je leest er meer over de rivaliteit onderweg tussen Elon Bear en Dirk, de Tesla-limo, al het lekkers dat ze onderweg hebben gegeten en meer…