Project omschrijving

Voor de mensen die bekend zijn met het Tesla Motors Club -forum (TMC) en specifiek het sub-forum ‘Belgium and the Netherlands’ zal gebruiker ‘XFrank’, de alias van Frank Piessens, geen onbekende zijn. Hij is er al jaren actief en steekt niet onder stoelen of banken dat hij een enorme fan is van Tesla en alles wat met Elon Musk te maken heeft. De afgelopen maanden heeft Frank een interessant project afgewerkt. Naar aanleiding hiervan bracht Tesla Owners Club Nederland in juni, corona-proof, een bezoek aan de Tesla Boulevard in Waasmunster. Het meest recente project van Frank is de aanleg van een Tesla-zwemvijver; voor zover we weten de allereerste in zijn soort.

Om te beginnen, het is een zwemvijver en geen zwembad omdat er geen chemische producten, zoals chloor, aan te pas komen om het water te reinigen. Hier wordt het water gezuiverd door een moeraszone, het achterste gedeelte, waarbij planten worden gebruikt om dit op biologische wijze te doen. Net zoals met zijn Tesla’s beperkt Frank met deze Tesla-zwemvijver dus ook de impact op het milieu. Op de bodem van de vijver heeft Frank het Tesla-logo geschilderd, waardoor de zwemvijver ineens uniek is geworden. Naast de garage is onder de grond de volledige technische ruimte met alle filters en pompen terug te vinden. Om het water op temperatuur te houden staat achter de garage ook een warmtepomp . Deze wordt van stroom voorzien door, hoe kan het ook anders, zonnepanelen op het dak van het huis.

Nu de zwemvijver compleet is afgewerkt met omboording, nieuw terras en nieuwe grasmatten, ziet het er prachtig uit in combinatie met de bestaande Tesla-carport en Tesla-garage. Dit is de rest van de wereld ook niet ontgaan, want toen Frank via Twitter foto’s van zijn Tesla-zwemvijver de wijde wereld in stuurde werd dat gretig gedeeld. Meer dan 356.000 mensen hebben zijn tweet gezien en er waren meer dan 54.000 interacties. Ik heb een sterk vermoeden dat Elon daar ook bij hoort, maar die heeft tot nu toe nog niet gereageerd.

Frank denkt er nog aan om misschien wat vissen in zijn zwemvijver te zetten en heeft ook een zwemelastiek besteld zodat hij wat meer rechtdoor kan zwemmen in plaats van continu rondjes, kwestie van zijn biceps gelijkmatig te ontwikkelen. Het project heeft in ieder geval tot een prachtig resultaat geleid en kan mee op het lijstje van indrukwekkende dingen die Frank heeft verwezenlijkt.

We hadden het artikel hier kunnen afsluiten, maar omdat Frank een Tesla-fan is die zijn gelijk niet kent, bleef hij maar interessante dingen oplepelen, die we jullie niet willen onthouden.

Maar voor we verder gaan is het tijd om Frank wat beter te leren kennen. Frank is 57 jaar en begon zijn carrière als zelfstandig kunstenaar/ontwerper. Hij heeft talloze schilderijen gemaakt (er zitten prachtstukken tussen) en vele tentoonstellingen georganiseerd om zijn werk aan de buitenwereld te tonen. Op een bepaald moment was zijn passie wat weggeëbd en was het tijd om zijn creativiteit ergens anders mee tot uiting te brengen. Sinds 1979 werkt Frank voor Elaut, een producent van speelautomaten, meer bepaald muntschuivers en grijpmachines, die je terugvindt in lunaparken op kermissen. Frank ontwerpt de mechanische onderdelen voor deze machines, ook de artistieke elementen neemt hij voor zijn rekening, en hij bouwt zelf de eerste prototypes van de apparaten.  Zijn ontwerpen zijn in lunaparken over de hele wereld terug te vinden.

Begin 2009 reed Frank met een Jaguar en was hij stilaan aan het uitkijken om deze te vervangen. In maart van datzelfde jaar werd het prototype van de Model S voorgesteld door een toen nog onbekend bedrijf, genaamd Tesla Motors. Het bedrijf, geleid door Elon Musk, had tot dan toe alleen nog maar een dure elektrische roadster op de markt gebracht. Deze was gebaseerd op het chassis van een Lotus Elise en werd in kleine aantallen gebouwd en verkocht. De nobele missie van Tesla Motors om de transitie naar duurzaam transport (intussen is dat duurzame energie geworden en heet het bedrijf kortweg Tesla) te versnellen, is iets waar Frank zich wel in kon vinden.

Frank vond het prototype zeer interessant en zag het idee van een volledig elektrische, mooie bolide wel zitten en begon Tesla wat nauwerlettender te volgen. In 2011 werd er door de Belgische regering een nieuwe fiscale behandeling van auto’s ingevoerd. Zakelijk gebruik van wagens met een hoge uitstoot (vaak de zwaardere en snellere auto’s) werd zwaarder belast en er werd een fiscaal voordeel gegeven aan elektrische voertuigen (zoals de Nissan Leaf). In 2012 hakte Frank de knoop door en plaatste een bestelling voor een rode Model S met 60 kWh accu. Dat was erg spannend, want hij had die auto nog nooit in het echt gezien en Tesla Motors was een startend bedrijf dat nauwelijks nog auto’s had gebouwd en toch beweerde dat het de wereld ging veranderen. Er konden talloze dingen mislopen en het was zeker geen voor de hand liggende keuze.

Omdat de wachttijd op zijn Model S meer dan een jaar was, Frank heel erg creatief is en eigenlijk niet kan stilzitten, bouwde hij eigenhandig zijn garage helemaal om tot een echte Tesla-garage. Knappe logo’s, een volledig op maat gemaakt laadstation, enkele mooie decoraties, een koelkast en heel wat accenten in zijn lievelingskleur (Tesla-rood) zorgden ervoor dat hij hiermee heel wat aandacht kreeg.

Er kwamen groepen toekomstige Tesla-eigenaars zijn prachtige garage bezoeken en op een bepaald moment leek het zelfs een bedevaartsoord te worden voor Tesla-fanaten. En ik moet toegeven, zelfs zoveel jaar later, ziet de garage er nog steeds prima uit. In november 2013 was het dan zover en werd de rode Model S geleverd en kon het genieten beginnen. De wereld van het elektrisch rijden opende zich en Frank wist toen al dat hij niet meer terug zou keren naar het ICE-tijdperk. Hij genoot van volle teugen van zijn elektrische kilometers en dat waren er veel meer dan hij ooit had gereden met zijn niet-elektrische auto’s. Het zondagse ritje naar de bakker was ineens geen 5 km meer, maar werd zo maar 50 km.

En het Tesla-virus verspreidde niet veel later ook verder in de familie, want zijn dochter Shari ging aan de slag bij Tesla België. Tijdens de periode dat zij bij Tesla werkte heeft Frank zijn S60 uit 2013 kunnen omruilen voor een rode S85 uit 2015 inclusief de toen gloednieuwe autopilot-functie. Deze auto heeft Frank nog steeds, maar hij gaat deze binnenkort vervangen door een nieuwe Model S, met yoke-stuur. De rode S85 schuift door naar dochterlief, zodat die in de familie blijft.

Met de komst van de Model 3 had Frank nog een verrassing in petto, want hij had een gepersonaliseerde nummerplaat aangevraagd. In België is het mogelijk om je nummerplaat met een tekst van maximaal acht tekens te personaliseren. En wiens naam telt er precies acht letters? Inderdaad, ELONMUSK is de naam die prijkt op de nummerplaat van Frank’s Model 3. Of moeten we zeggen Xandra’s Model 3?

In 2019 kreeg de Model S er ook een broertje bij, een rode Model 3. Speciaal daarvoor heeft Frank een Tesla-carport gebouwd. Hij steekt erg graag de handen uit de mouwen en heeft helemaal zelf zijn carport gebouwd, inclusief verlicht Tesla-logo, laadstation met de handtekening van Elon Musk en ‘Tesla only’-parkeerbord.

Het was met deze ELONMUSK-nummerplaat dat Frank werd geïnterviewd in een programma op de Vlaamse commerciële televisie over Vanity Plates. Verder is de Model 3 niet hun enige auto met een gepersonaliseerde nummerplaat want speciaal voor zijn nieuwe Model S heeft Frank nu al een gepersonaliseerde nummerplaat besteld met opdruk STARSHIP. Dit is uiteraard een verwijzing naar SpaceX, ook een bedrijf van Elon Musk dat raketten de ruimte in lanceert en belangrijker nog, ook opnieuw op aarde laat landen in één stuk. Dus mocht Elon ooit eens in de buurt van België zijn, dan staat Frank sowieso paraat om Elon een ritje te geven in zijn starship.

Frank steekt niet alleen graag zijn handen uit de mouwen, hij heeft ook al heel wat avonturen beleefd met zijn Tesla, waar hij met veel plezier op terugkijkt. Aan het einde van de zomer van 2015 heeft een groep van Nederlandse en Belgische Tesla-rijders samen een roadtrip gedaan door het prachtige Noorwegen.

Alles werd grondig voorbereid met speciale stickers gemaakt door Frank, een routeboek met de mooiste routes, een website, een ontmoeting met Noorse Teslarijders en niet te vergeten een matchbox-Tesla van Frank. Frank reed mee met de Tesla (een P85) van zijn goede vriend Dirk, zodat ze afwisselend konden rijden. De accu van 60 kWh van Frank’s auto zou iets te krap zijn om de bijna 5.000 km te rijden in tien dagen.

Ondanks uitgebreide voorbereidingen, gebeuren er natuurlijk toch onverwachte dingen en dat was bij deze trip niet anders. Onze Tesla Owners Club NL voorzitter John, die lang verhinderd was om mee te gaan, besliste namelijk op het allerlaatste moment om toch mee te gaan en startte de roadtrip in achtervolgingmodus. Een ander lid had op de eerste dag al onmiddellijk een probleem met een kortsluiting, waardoor de volledige aandrijflijn van zijn Tesla vervangen werd en ook hij op achtervolgen was aangewezen. 

Daarnaast gebeuren er natuurlijk ook heel wat leuke en onverwachte dingen. Zo kwamen Frank en Dirk bij een Supercharger in Duitsland een Noor tegen die op weg was naar zijn zus in Waasmuster, Frank’s woonplaats. Bij een Supercharger in Noorwegen kwamen ze ineens TeslaBjorn tegen, een Tesla-vlogger op Youtube. En Frank en Dirk hebben ook een wereldrecord gevestigd toen ze de allereerste Tesla Model S bovenop de Noorse preekstoelen plaatsten!

Er zijn heel wat prachtige foto’s gemaakt tijdens deze roadtrip van alle mooie kronkelende weggetjes. Wil je die graag bekijken of er nog meer lezen over deze roadtrip, dan verwijzen we je graag door naar het TMC-forum

Dit was een roadtrip waartoe onze voorzitter John in de lente van 2015 het initiatief heeft genomen en een voorbeeld wat TOC NL organiseert. Alleen is daar door Corona de laatste tijd niet veel van gekomen. Nu we langzaam de coronacrisis te boven aan het komen zijn, kunnen jullie zeker weer dergelijke activiteiten tegemoet zien.

Er zijn nog veel leuke weetjes en andere avonturen van Frank en daarover kunnen jullie binnenkort alles lezen in het volgende deel van dit artikel want dit artikel sluiten we nu af met enkele mooie foto’s van de roodtrip in Noorwegen.