Project omschrijving

Tesla Autopilot systeem krijgt onterechte minpunten

Deze week verscheen er een Europees testrapport over de zogenaamde Assisted Driving functies van verschillende auto’s op de markt en ook de Tesla Model 3 werd aan de tand gevoeld. De media reageerde er redelijk massaal op door Tesla autopilot vooral kritisch te bekijken.

Als eigenaren weten we behoorlijk goed hoe het systeem werkt, welke potentie het heeft en hoe ver de technologie voorloopt. Dat laatste vooral vanwege de artificiële intelligentie en het achterliggende neurale netwerk dat doorlopend leert. Updates maken het systeem daardoor continu beter. Dit werd in het rapport wel erkend.

Technisch werd het systeem ‘best goed’ bevonden, maar er werd vooral ingezoomd op de naam autopilot en de verwarring die dat kan veroorzaken bij berijders. Binnen de community kennen we deze conversatie ook wel. Vreemd genoeg wordt er geen enkele verwijzing gemaakt naar de autopilot systemen in de luchtvaart, die ook continue supervisie nodig hebben van de piloot.

Verder is, om ‘verwarring’ van de bestuurder te voorkomen, in een Tesla juist overduidelijk wanneer autopilot ‘aan’ staat of ‘uit’. Dit is duidelijk te zien én te horen in de auto.

We vinden het daarom ook vreemd dat de resultaten van het onderzoek voorbij gaan aan karakteristieken en eigenschappen van Tesla Autopilot die het voor ons zo’n bijzonder systeem maken.

Bijvoorbeeld:

  • Het autopilot systeem, die ook voor een stuk basis veiligheid zorgt is beschikbaar voor alle modellen, ook de modellen die niet de geavanceerde autopilot functies hebben aangeschaft. Bij andere merken zijn deze functies alleen beschikbaar in de duurste modellen en vaak ook nog alleen als optie. Het aantal auto’s wat hierdoor met deze veiligheidsfuncties rondrijdt is klein
  • De test geeft 0 punten voor “Driving Collaboration” omdat het system uitschakelt als je probeert obstakels te ontwijken. Het vermeldt helemaal niet dat de basis veiligheidssystemen, waarschuwen en corrigeren als je onbedoeld buiten de rijbaan komt. Tesla is de enige fabrikant die op basis van autopilot data van de hele vloot, gegevens publiceert over veiligheid met en zonder gebruik van Autopilot en daaruit blijkt keer op keer dat er minder ongelukken gebeuren wanneer autopilot is ingeschakeld.
    Uiteindelijk zou dit één van de belangrijkste criteria moeten zijn in de beoordeling.

Door de focus in deze test op minder relevante punten te leggen, lijken verkeerde en niet goed vergelijkbare eigenschappen van de systemen met elkaar vergeleken te worden.

Want als we kijken naar de resultaten die direct te maken hebben met de veiligheid, dan scoort de Model 3 het beste van alle geteste auto’s.

Peter van Dam

Tesla eigenaar sinds 2014 van een Model S en een Model 3.