Project omschrijving

Rondrit naar de Eifel op 6 september 2020

Zondag 6 september was een mooie dag die zijn naam alle eer aan deed voor de bekende rit naar de Eifel en terug met enkele Tesla-fanaten. Een eerste deel van de groep verzamelde in Eindhoven, terwijl het tweede deel van de groep aansloot in Erftstadt. Met minstens 300 km in de batterij en een broodje achter de kiezen waren we klaar om te vertrekken met 8 Tesla’s gevuld met bekende en ook enkele nieuwe gezichten. We gingen op weg richting Nideggen, en dan doken we de kronkelweggetjes in en begon het echte stuurwerk. Met de voet op het wattpedaal en met de regeneratiefunctie, die eigen is aan elektrische wagens, is het rijden op dergelijke wegen telkens weer genieten.

Het mooie weer had veel volk naar de Eifel gelokt en dat merkten we ook onderweg. Er waren heel wat fietsers, moto’s en andere auto’s onderweg en dat maakt het rijden extra uitdagend. Doordat niet iedereen op hetzelfde moment de moedige fietsers voorbij kan steken en we ze natuurlijk ook niet van de weg willen rijden, valt er her en der wel eens een gat en dat is natuurlijk extra leuk om weer dicht te rijden.

We passeerden natuurlijk ook langs het klooster Mariawald, maar de geplande korte stop hebben we overgeslagen. Het was daar te druk om met 8 auto’s te kunnen parkeren en of alles daar zo coronaproof was, viel te betwijfelen. We zijn verder gereden richting Gemund en Einruhr om iets te drinken en een plaspauze. Ook daar was het lekker druk en voor 8 Tesla’s een parkeerplaats vinden, bleek de moeilijkste opdracht van de dag. Na even lekker te genieten op een terrasje in het zonnetje rees het idee om het standaard rondje Eifel niet af te maken, maar door te steken naar de Belgische Ardennen, kwestie van afwisseling en wat nieuwe wegen te ontdekken.

Met Carmody die weer de kop nam, gingen we weer op weg. Tijdens de tussenstop had één van de nieuwe deelnemers, Linda, een toffe opmerking. Ze haalde aan dat we net leken op mama eend die op stap was met haar kleintjes. Ze bedoelde dat de enige model X van de groep, die van Michel, iets weg had van moeder eend die werd gevolgd door haar kleintjes, in dit geval 6 model 3’s in verschillende kleuren. Grappige opmerking die eigenlijk wel heel toepasselijk was. Om volledig te zijn moet ik nog vermelden dat de 8e Tesla een model S was, en laat ons die in dit verhaal dan maar de woerd noemen, dat is de naam voor een mannetjeseend.

Onze trip ging verder richting de Belgische grens en de aloude mop, dat je gewoon kunt voelen aan het wegdek wanneer je de Belgische grens oversteekt, was zeker weer waar. John voegde er nog aan toe dat hier tijdens de tweede wereldoorlog nog tanks hadden gereden, en het leek alsof het wegdek sindsdien niet meer onder handen was genomen. We hebben ook een paar mooie Ardense weggetjes gevonden voor de betere stuurmanskunsten en zijn noordwaarts gaan rijden richting Verviers. In de buurt van Verviers zijn we dan terug de autostrade op gereden richting Urmond. Tegen 120-130 km/u reed mama eend met haar kroost over de autostrade, tenminste toch tot aan de Nederlandse grens waar we helaas de snelheid moesten minderen tot 100 km/u. Het asfalt in België is vaak niet om over naar huis te schrijven, maar de maximumsnelheid overdag in Nederland is ook niets om jaloers over te zijn ;o)

We zijn geëindigd in Urmond, waar we allen zonder probleem de batterijen, zowel van de Tesla’s als van onszelf konden opladen met een gezellig diner, dat coronagewijs wel aan twee verschillende tafels moest plaatsvinden. Het was een mooie dag, top gezelschap, een ontspannende rit en zeker voor herhaling vatbaar. Aan alle leden die deze rit nog nooit hebben gedaan, schrijf je zeker in voor een volgende editie, want om wat leuke weggetjes te rijden hoef je echt niet helemaal tot de Alpen te gaan, een dagtrip naar de Eifel is een prima alternatief of desnoods een opwarmertje voor meerdaagse trip.

Dimitri V.