Een van onze leden is op 31 juli naar Tesla Amsterdam afgezakt om de Nederlandse introductie van de Model Y mee te maken. Hij schreef voor ons het volgende verslag.
Op de laatste dag van juli 2021 gingen we naar Tesla Amsterdam om de Nederlandse introductie van de Model Y mee te maken. Velen kregen een uitnodiging per e-mail, wij echter niet. Maar met een telefoontje was al duidelijk geworden dat iedereen welkom was om het nieuwste model van Tesla te komen bekijken en beproeven.
Het was een regenachtige ochtend toen we ’s ochtends even na tien uur als een van de eerste bezoekers aankwamen. Parkeren kon gewoon op het eigen parkeerterrein, geen oponthoud bij de slagboom en vrije parkeerplaatsen genoeg.

Er was slechts een kleine wachtrij. De organisatie had het zo geregeld dat telkens een groepje geïnteresseerden gelijktijdig de auto kon bekijken, vergezeld van één of meer Tesla-medewerkers. Van bezoekers die nog niet bekend waren in de administratie van Tesla werden de personalia genoteerd. Het tentoongestelde exemplaar was een zwarte Model Y met Amerikaanse specificaties, te herkennen aan het Amerikaanse type laadpoort. Op basis van de VIN konden we herleiden dat de auto met Li-Ion accucellen was uitgerust en was geproduceerd in Fremont, Californië.

Het Tesla-personeel kon nog niet veel details geven over de exacte toekomst van Model Y in Nederland. Vooralsnog zullen een Long Range en een Performance uitvoering beschikbaar komen, beide met aandrijving op alle wielen. Uit welke fabriek en met welk type batterijen, al dan niet in het chassis geïntegreerd, werd niet gezegd. Alle uitvoeringen zijn verkrijgbaar met trekhaak, die achteraf door het Service Center geïnstalleerd dient te worden.
Dan de auto zelf. Voor mij was de zitpositie voor bestuurder en passagiers verrassend comfortabel en ook ruim in dit exemplaar met twee zitrijen. De zit achterin is beter dan in een Model S, dankzij de extra ruimte voor de benen en de hogere bank. De forse, elektrisch bediende achterklep en de elektrisch neerklapbare achterbank (in drie delen!) gaven het juiste ‘premium’ gevoel. Door de keuze voor zwarte lak in combinatie met zwarte velgen en chroom-delete verliest de auto een gedeelte van de vormgeving, maar kon ons toch wel bekoren.
We zijn benieuwd hoeveel we er vanaf volgende maand op de weg gaan tegenkomen want de eerste modellen gaan nog in augustus 2021 de baan op in Nederland.
P.