Niet lang nadat de snoeiharde geluiden van de Formule 1 wagens waren weggeëbd, kwamen er enkel zoevende geluiden voor in de plaats op het weekend van 24 tot en met 26 september 2021. De EV Experience was een evenement met een zeer divers publiek, uit binnen- en buitenland, met verscheidene elektrische auto’s die de gok wilden wagen om mensen over te halen om er eentje te nemen. De reacties op deze elektrische auto’s waren vanzelfsprekend ook divers, maar ieder die in een Tesla had gereden, stapte altijd met een glimlach uit de auto!
Ik zal even mijn dag als een vrijwilliger schetsen. In de vroege ochtend vertrok ik naar Zandvoort om er zo rond half 10 te zijn, sinds het zou beginnen om 10 uur. Onderweg naar Zandvoort werd mijn enthousiasme steeds groter, met allerlei elektrische auto’s voor en achter mij die ook op weg waren. Eenmaal aangekomen bij de ingang van het circuit werd ik keurig begeleid naar een parkeerplaats waar ik gezellig naast een andere model S heb geparkeerd. Ik was als Zandvoort-leek nog nooit naar het circuit geweest, laat staan het dorpje, dus het is best bijzonder om het voor het eerst te zien in de ochtendglorie. Ik liep op het circuit zelf verder naar Pitbox 13 waar Tesla met een team en de andere TOCNL vrijwilligers aanwezig was.
In de pitbox zelf stond een Mobile Service auto, elke dag vergezeld van een andere service monteur. Ook stond er altijd een model Y ‘on display’, zodat belangstellenden zelf konden zien wat een fijne kofferbak, hoge instap en (tot hilariteit van velen) leuke boombox de model Y onder andere heeft. Aan de andere kant van de pitbox, op het circuit zelf, maakten alle auto’s zich voortdurend klaar om rondjes te rijden met bezoekers die zich konden inschrijven via een QR code op het evenement zelf. Er werd geschat dat er zo’n 5000 bezoekers kwamen verspreid over dat weekend, dus er zijn heel wat kilometers gemaakt! Aan het einde van de dag waren de remschijven van de model Y’s ook gloeiend heet en zelfs blauw van de hitte… Hard gewerkt dus.
Als vrijwilliger van TOCNL op het evenement kregen we vaak de vraag wat wij nou eigenlijk daar aan het doen waren. Goede vraag, ik zal er voor de laatste keer een antwoord op geven 😉 Als vrijwilliger hielpen we mee met de informatieverstrekking, o.a. in de pitbox zelf. Zoals mensen uitleggen over de verschillende modellen, over het kilometerbereik, de rij-ervaring zelf als owner en natuurlijk wat wij doen als club. Ook hielpen we mee met de testritten die werden gehouden op het circuit. We controleerden de QR-codes en rijtijden van bezoekers, we waren tevens bijrijder en het belangrijkste: we zorgden dat iedereen veilig, vertrouwd en met een big smile over de finish lijn kwam. Bijrijder zijn op het circuit was absoluut een onvergetelijke ervaring.
Een video van mij als instructrice:
Het was nu rond lunchtijd en ik ging even een loopje doen om wat rond te neuzen bij andere pitboxen en het terrein zelf. Mobiliteit in al zijn vormen was aanwezig: van e-bikes tot steps en e-motors. Ook voor jong en oud. Het was erg aandoenlijk om ze zo fanatiek bezig te zien. De jonge generatie is heel wat mans!
De pitstraat sloot die dag om tien voor vijf, in verband met veiligheid. Na een lange maar enerverende dag gingen wij (Coen, Eddy, Linda en Peter) weer huiswaarts. We hebben enorm veel plezier gehad met allerlei bezoekers, waaronder zelfs mensen van de TOC in Zweden, en ook onze eigen leden die we tegenkwamen. Enorm bedankt iedereen, in het bijzonder natuurlijk Tesla, voor deze onvergetelijke dagen!
Linda