Project omschrijving

De groei van Tesla Service en Supercharging in 2020

Onderhoud in de 21e eeuw

Omdat Tesla’s ‘connected’ zijn, bevat de servicebeleving van Tesla owners ook meer digitale elementen. Via de Tesla-app kan een serviceafspraak eenvoudig worden ingepland. 90 Procent van de problemen kan op afstand worden gediagnosticeerd en in bepaalde gevallen kan Tesla nieuwe firmware naar jouw Tesla sturen om problemen op te lossen, zonder dat je daarvoor naar een Service Center hoeft.

Mobile Service

Met de inzet van de Mobile Service Rangers kan 80 procent van de servicekwesties aan huis of op je werkplek worden opgelost. Tesla breidt haar Mobile Service vloot wereldwijd voortdurend uit. In Nederland rijden momenteel zo’n 30 Mobile Service Rangers.

Groei

Na het enorme aantal Tesla’s dat in 2019 de Nederlandse wegen is opgegaan, is de bereikbaarheid van Tesla verder verbeterd en de servicecapaciteit aanzienlijk uitgebreid.

  • De gemiddelde wachttijd voor Roadside Assistance bedraagt enkele seconden, voor Tesla Support lag de gemiddelde wachttijd in de afgelopen periode rond de 3 minuten, met een mogelijk iets langere wachttijd in de drukke afleverperiode in de laatste weken van december
  • Dit jaar zijn er drie nieuwe vestigingen geopend: een Service Center in Moordrecht, en een Store & Service Center in Purmerend en Zwolle
  • De wachttijd voor een serviceafspraak is korter geworden; van 25 dagen begin 2020 naar gemiddeld 6,5 werkdagen
  • Het aantal reparaties dat binnen 24 uur is uitgevoerd is in 2020 gestegen naar 80 procent.

In EMEA is het aantal Tesla-locaties het afgelopen jaar met 30 procent gegroeid. Dit heeft, ondanks de forse groei van het aantal Tesla’s op de weg, geleid tot een vermindering van 54% van de wachttijd voor een serviceafspraak.

Supercharging

Het Superchargernetwerk blijft groeien. Tesla heeft dit jaar in Nederland 7 nieuwe sites, met in totaal 86 laadpunten, geopend. De recentste opening vond plaats in Meerkerk die voorzien werd van 16 V3 Superchargers. V3 is de nieuwste architectuur voor Supercharging die een laadcapaciteit voor Model 3 tot 250 kW mogelijk maakt. In een optimale situatie kan een Model 3 Long Range in 5 minuten tot 120 km bijladen. Dit brengt het aantal Superchargerlocaties op 30, samen goed voor meer dan 460 laadpunten.

Sinds de eerste Supercharger in Europa in 2013, zijn er meer dan 2 miljard Superchargerkilometers afgelegd. Er zijn inmiddels meer dan 570 locaties, met in totaal meer dan 5.500 laadpalen, verspreid over 29 landen in Europa waar Tesla owners hun auto kunnen laden als ze een langere trip maken.

Superchargers zijn te vinden op plaatsen waar ook andere voorzieningen zijn, zoals restaurants, winkelcentra en WiFi hotspots. Superchargers worden op de website van Tesla en op het touchscreen in de auto weergegeven. Een Tesla houdt bij het navigeren naar een bestemming rekening met het verbruik van de auto gebaseerd op het rijgedrag van de bestuurder en past het Superchargeradvies dynamisch aan. Wanneer de bestuurder naar een Superchargerstation navigeert, zal het voertuig automtisch de batterij op de optimale temperatuur brengen voor het laden. Deze functionaliteit heet ‘On-Route Battery Warmup’ en verkort de gemiddelde laadtijd met 25%.