Project omschrijving

TOCNL sprak met één van zijn leden, Vincent Halma, die zich sinds kort lid mag noemen van het  selecte clubje van FSD-betatesters. Inderdaad, en in tegenstelling wat jullie zouden denken, is het niet FSD dat inmiddels wordt getest in Nederland, maar is het Vincent die in de VS woont en daar een Tesla rijdt. Vincent heeft tot in zijn studententijd in Nederland gewoond en is toen verhuisd naar de Verenigde Staten. Hij heeft voor een aantal bedrijven gewerkt en is daarna terug verhuisd naar Duitsland in 2002. Na Duitsland heeft Vincent

van 2005 tot 2013 ook nog in Nederland gewoond en gewerkt en is hij nadien opnieuw naar de Verenigde Staten verhuisd. Momenteel woont Vincent in Charlotte in de staat North Carolina. Dat is aan de oostkust van de VS, ongeveer 300 km van de kust en halverwege tussen Washington DC en Orlando in Florida. Hij is momenteel actief bij SSI Schäfer in de logistiek sector en zij hebben ook Tesla als klant.

Duurzaamheid is iets dat Vincent al heel lang in het vaandel draagt en ook probeert uit te dragen in zijn werk en zijn persoonlijke leven. Een van deze dingen gaat terug naar het jaar 2009 waar hij de Tesla-microbe heeft opgeraapt. Het was de tijd dat de Tesla Roadsters werden afgeleverd in NL en daar was Vincent erg nieuwsgierig naar. Een klein, onbekend bedrijf, genaamd Tesla, die beweren dat ze elektrische sportauto’s konden maken. Dit in combinatie met een zeer gunstig fiscaal klimaat voor elektrische auto’s in Nederland, zorgde ervoor dat Vincent via Kroymans een testrit gepland had. Na de testrit kocht hij onmiddellijk een roadster. Hij kon toen gaan rijden in één van de eerste 30 Tesla Roadsters in Nederland. 

En daar hield het niet bij op, want in 2013 nam Vincent met veel plezier zijn zwarte Signature Model S in ontvangst. Hij had slechts het genoegen om daar 4 maanden in te kunnen rijden vooraleer hij opnieuw verhuisde naar de Verenigde Staten. Maar daar stonden nog veel meer Tesla’s op hem te wachten in de daarop volgende jaren. Inmiddels zit hij aan de 11e en dat is sinds een paar maanden een Tesla Model Y Performance. Daarnaast rijdt de vrouw van Vincent in een model X die over FSD beschikt.

FSD staat voor Full Self Driving en is de optie die Tesla aanbiedt op alle Tesla’s die vanaf eind 2016 zijn geproduceerd. Ze moeten over de 8 camera’s (vanaf autopilot 2) evenals de FSD computer versie 3 beschikken, dat is een gratis retrofit als je FSD ooit hebt aangeschaft. Als je dus over de nodige hardware beschikt, kon je in de VS (dus niet in Nederland) je sinds eind september opgeven als betatester voor FSD. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als ze dit zomaar zouden doen. 

Op het moment dat ‘the button’ beschikbaar werd gesteld voor het grotere publiek, werd helemaal onverwacht de Safety Score (Link naar de officiële uitleg van tesla over de Safety Score) geactiveerd. Vooraleer je toegang kan krijgen tot het betaprogramma van FSD, moet je eerst aantonen dat je veilig kan rijden, en dat betekende een hele hoge Safety Score halen. De Safety Score is een mechanisme van Tesla waarmee gebruikers moeten aantonen dat ze aandachtig en gedisciplineerd hun Tesla kunnen besturen, en goed kunnen anticiperen op het verkeer.

Na het drukken op ‘the button’ en het aanvaarden van een waslijst aan NDA’s wordt de Safety Score onmiddellijk actief en begint die te jureren hoe je rijdt. Dat was ook bij Vincent het geval en net zoals zovelen, was hij daar niet echt op voorbereid. Eén keer bruusk remmen of sturen en je score had daar onmiddellijk onder te lijden. De deal met Elon Musk was dat de personen met de hoogste scores, te beginnen met 100, als eerste toegang zouden krijgen tot FSD beta, vervolgens die met score 99, enz… 

Na een tijdje rijden had Vincent wel begrepen wat er nodig was om een hoge score, lees 100 of 99, te behalen. Vanaf 100 gereden miles, ging je score voor echt meetellen en de hoogste scores kregen dan toegang tot FSD. De initiële scores waren niet goed genoeg en door een rollende reset slaagde Vincent erin om zijn Safety Score te resetten. Hij kon met een schone lei opnieuw beginnen en met zijn ervaring met het systeem tot dan toe, behaalde hij een score van 99. Belangrijk is om heel goed te anticiperen op het verkeer, net zoals FSD dat gaat doen, maar daar niet altijd in slaagt. Vier dagen later bleek dat voldoende om eindelijk de e-mail te ontvangen, waarmee hij mocht deelnemen aan het FSD-betaprogramma. In de auto moest hij een update van enkele minuten doen en sindsdien is FSD actief. Bij de instellingen komen er ook nieuwe opties tevoorschijn. Zo kan je kiezen voor ‘chill’, ‘normal’ en ‘assertive’ waarbij het Vincent zijn ervaring is dat ‘chill’ prima werkt op B-wegen en autosnelwegen maar wat te twijfelachtig is in de stad. Daar werkt de modus ‘Assertive’ veel beter zonder echt te assertief te zijn. 

Het is belangrijk te vermelden dat je de FSD-beta ook terug kan verliezen. Als je niet goed genoeg je handen aan het stuur houdt, kan Tesla je opnieuw uit het programma gooien. Het is zeer belangrijk te onthouden dat FSD nog steeds in Beta-modus is, en dat het af en toe ook wel eens mis zal gaan. Op die momenten moet de bestuurder alert zijn om over te nemen en ongevallen te vermijden. Verwacht dus niet dat je nu al rustig achteraan kan gaan zitten en FSD het werk zal doen. Dat is natuurlijk wel het uiteindelijk doel, maar we zijn er nog niet. En iemand die iets afweet van software testing, kan beamen dat het goed krijgen van die laatste 5% van de situaties die kunnen voorkomen,

heel wat tijd en moeite kost. En aangezien FSD net iets kritischer is dan die laatste update van je mobiel, is het natuurlijk de bedoeling dat FSD pas wordt vrijgegeven aan het grote publiek als het voor 99,9% werkt en de AI slim genoeg is om de overige 0,1% zo veilig mogelijk af te handelen.

Maar bij Vincent werkt alles prima en hij is ook absoluut van plan zich te houden aan de regels van het FSD-betaprogramma om op die manier mee te helpen aan het verbeteren ervan. Hij is ook bezig om allerlei filmpjes te maken en probeert ook typisch Nederlandse situaties na te bootsen om te tonen hoe FSD daar momenteel al mee omgaat.

Daarnaast hopen wij met iedereen in NL en Europa dat FSD snel ook in Europa wordt geïntroduceerd. Let wel dat dit niet alleen de keuze van Tesla is want een aantal Europese instanties moeten eerst groen licht geven, vooraleer Tesla FSD-beta mag uitrollen. Maar als we Elon mogen geloven, zoals hij begin oktober op het GigaFest in Berlijn zei, zou de FSD-beta in Europa in 2022 van start kunnen gaan. Afwachten of dat werkelijk zo zal zijn, want ik sta alvast te popelen om mee te doen.

Dimitri