Project omschrijving

Na de campingverhalen van Talking Tasman en Rob met hun Model X, hebben we nu nog een lid dat een mooie ervaring kan delen. Ditmaal gaat het over de combinatie van een Model 3 en een caravan, waar Bart ons heel graag wat meer over verteld. We hadden het volgende interview met Bart:

TOCNL: Een Tesla die een caravan trekt, gaat dat dat wel? 

Bart: Dat was voor mij ook een vraag. Ik had er wel vertrouwen in, want het bestellen van een Tesla Model 3, is hét moment om al dan niet te kiezen voor een trekhaak. Achteraf begrijpelijk, want deze zit ingenieus ingebouwd achter een luik aan de achterzijde, inclusief 13 polig stopcontact en een oog voor de remkabel. 

Opgelet: Als je nu, september 2021, een blik op de Tesla-configurator werpt, kan je momenteel geen trekhaak meer bestellen bij de Model 3, terwijl dat voorheen wel het geval was. Als,je dat toch zou willen, vraag het na bij één van de Tesla-verkopers.

Maar goed, de basis was gelegd. Na een half jaar mentale voorbereiding hebben we deze zomer de proef op de som genomen. Voor mijn werk moest ik steeds twee weken verblijven in diverse uithoeken van het land: Heerhugowaard, Middelburg, Almelo, Zutphen, Veenhuizen, Leeuwarden, Roermond en Sittard zijn de bestemmingen die we grotendeels met Tesla en caravan willen aandoen. Zo hebben we werk en vakantie in deze Corona-tijd slim gecombineerd. Maar gaat het lukken? Dat was de vraag …

TOCNL: Kan een Tesla wel een caravan trekken?

Bart: Qua koppel en vermogen is dat geen enkel probleem. Een caravan trekken gaat haast als vanzelf, je merkt er niets van. Dat is ook wel het verraderlijke: je hoort geen motor hard werken, alles gaat in stilte.

TOCNL: Wat merk je als er een caravan achter je Tesla hangt?

Bart: Zodra je een aanhangerstekker via het stopcontact bij de trekhaak met de Tesla verbindt gaat er een blauw lampje branden. Dan is het ook over met het automatisch sturen, dat moet je dan dus weer zelf doen. Dat geldt overigens ook bij een fietsendrager op de trekhaak. Verder zie je natuurlijk ook niet veel meer door je achteruitrijcamera. Maar deze is overigens wel heel handig bij het aankoppelen: je ziet de trekhaak en kunt zo naar de dissel van de caravan rijden.

TOCNL: Wat doet het trekken van een caravan met het bereik?

Bart: Het bereik is veel meer een punt van aandacht, onze ervaring in het vlakke Nederland is dat de theoretische range van 560km in de praktijk normaal gesproken zo’n 500 km is. Met een caravan gaat hier bijna 50% vanaf. Als je rustig rijdt met een kruissnelheid van 90 km/u slinkt het bereik tot onder 300km, hebben we gemerkt bij het raadplegen van de verbruiksgrafiek. Ook is het handig om in plaats van de misleidende kilometers te kiezen voor het percentage dat de batterijcapaciteit aangeeft. We hebben gemerkt dat een 170 km lange reis van Middelburg naar Utrecht op één lading te doen is. Je houdt dan nog ruim 20% capaciteit over en dat is mooi. Een etappe van 2 uur rijden gaat je lukken en dan is het ook wel even fijn om de benen te strekken en eventueel de auto te laden. 

TOCNL: Hoe gaat het laden van een Tesla onderweg met een caravan?

Bart: Dat hebben we nog niet ervaren. Ik heb op het internet gelezen dat je vaak bij een snellader wel zodanig kunt parkeren, dat je de caravan aangekoppeld kunt laten. En mocht dat niet mogelijk zijn, dan kunnen we de caravan nog steeds afkoppelen om de Model 3 te laden. Onze wens is nog eens door Frankrijk en Duitsland te toeren, dan gaan we dat meemaken! 

TOCNL: Kun je een Tesla ook op de camping opladen?

Bart: Van Talking Tasman heb ik eerder al een filmpje gezien dat je je Tesla ook met een gewoon stopcontact kunt opladen. Dank voor de duidelijke en inspirerende filmpjes, Cyril! Met een blauwe camping verloopstekker is me dat ook op een camping en in een jachthaven gelukt. Dat is wel heel handig: terwijl je rondfietst kan je je auto weer opladen. Houd wel rekening dat de laadsnelheid maar 19-20 km/u bedraagt, dus snel laden kun je dat zeker niet noemen.

TOCNL:Kun je wel genoeg bagage meenemen in een Tesla?

Bart: Wij hebben geen enkel probleem ervaren. Het gaat om een goede gewichtsverdeling te bepalen tussen auto en caravan, waarbij je deze laatste goed moet laden. We zijn met 4 personen 2 weken op pad geweest, dat is allemaal goed gegaan. De frunk gebruiken wij voor alle kabels, ook die van de caravan. Zo hou je de bagageruimte vrij voor je kleding en kampeerspullen. De ruimte onder de bagageruimte is ook heel handig, daar kan nog een flinke sporttas of in ons geval opblaasbare kano in. 

We hebben nog veel leuke plannen om met de Tesla en caravan rond te trekken. Heb jij die ook? Neem gerust contact op met vragen of deel je ervaringen! 

Tot ziens! 

Bart Scheffers scheffers_bart@hotmail.com