Project omschrijving

Ik herinner me het nog goed, het was ergens eind augustus en er deed een gerucht de ronde dat er misschien een evenement gepland zou worden aan de nieuwe Tesla-fabriek in Berlijn. Het Bestuur en enkele vrijwilligers van TOCNL wierpen meteen een aantal hengeltjes uit naar de andere Tesla-clubs in Europa met de vraag of zij er meer over wisten. Naast dat dit altijd heel leuk en cool is, zijn dit ook DE evenementen om leden van andere Tesla-clubs te ontmoeten en ervaringen en ideeën uit te wisselen. Maar niemand kon ons echter bevestigen of er nu wel degelijk iets gepland was of niet, laat staan wie er uitgenodigd zou worden.

We kenden deze situaties van vorige evenementen van Tesla, zoals de onthulling van de Model 3, de Semi of de Model Y. Er is dan heel wat onduidelijkheid op voorhand en de uitnodigingen worden pas kort voor het evenement uitgestuurd. Aangezien we voor Berlijn hetzelfde verwachten hebben we in het begin van september al wat hotelkamers geboekt, maar we waren absoluut niet zeker dat we konden gaan.

De maand september vorderde en er werd inderdaad bevestigd dat er op 9 oktober een evenement zou plaatsvinden aan de Gigafactory. Deze is in opbouw en bevindt zich in Grünheide ten zuiden van Berlijn. Er zouden ongeveer 9000 omwonenden van de fabriek uitgenodigd worden voor een bezoek aan de fabriek met bijbehorende kermis. Het achterliggende idee was om alle omwonenden kennis te laten maken met Tesla en hen eveneens warm te maken om bij Tesla te komen werken, want ze hebben 1000’en werknemers nodig om de fabriek te laten draaien.

We hadden intussen het idee om te kunnen gaan al opgeborgen maar onze hotelreservering en dat weekend hebben we wel vrijgehouden. En ineens op donderdag 7 oktober kreeg ik telefoon van onze voorzitter John met de mededeling dat TOCNL 10 vrijkaarten had gekregen voor de County Fair aan de GigaFactory Berlijn. Ook de andere Tesla-clubs in Europa hadden vrijkaarten gekregen en konden zich eveneens klaarmaken. Er werden enkele gelukkigen geselecteerd bij het bestuur en de actieve vrijwilligers, inclusief mezelf, en die mochten beginnen inpakken.

De dag nadien, op vrijdagmorgen 8 oktober, waren we er vroeg bij want John, Hans en ikzelf, hadden samen een rit van 700 kilometer voor de boeg in een Model S en enkele Supercharger-stops. Onze eerste stop was aan de Supercharger in Kamen en daar was iets speciaal. Naast de Supercharger stond immers een station om waterstof te tanken. Er was slechts één tankpunt, maar de bijbehorende installatie was gigantisch, zeker in vergelijking met de Superchargers van Tesla ernaast (zie afbeelding in de carrousel hieronder).

We vervolgden onze reis en intussen hoorden we van collega’s van andere Tesla-clubs dat er ‘s avonds een samenkomst was gepland van alle Tesla-clubs in het Van Der Valk hotel in Brandenburg. We wisten dus al wat we die vrijdagavond zouden doen. We vervolgden onze reis en naarmate we dichter bij Berlijn kwamen, nam ook de drukte toe aan de Superchargers, eerst Lauenau en vervolgens Beelitz. Logisch, want heel wat Tesla-clubs waren onderweg. 

Vrijdagavond was het een leuk en gezellig weerzien met de andere Tesla-clubs en ook Elon heeft ons een bezoek gebracht in het hotel en dat maakte de avond compleet ;o) We kwamen die avond te weten dat de Oostenrijkse Tesla-club met een elektrische bus was gekomen, die buiten het hotel stond op te laden aan twee CCS-aansluitingen. Die bus kon ons ’s morgens tot aan de fabriek brengen, zodat we niet met eigen vervoer moesten gaan. We gingen die avond niet te laat naar bed, want de volgende dag moesten we er vroeg uit. 

De volgende ochtend na een lekker ontbijt waren we er allemaal klaar voor. Enerzijds hadden we op Twitter al wat voorbereidend werk gezien van de kermis. Anderzijds keken we erg uit naar de factory-tour en wat Tesla ons allemaal wilde tonen. Er deed ook nog een ander gerucht de ronde voor het feest dat die avond gepland was. Elon heeft ooit eens gesproken over een Rave-cave in de fabriek en heeft zelf ook een techno-nummer uitgebracht onder de naam ‘Technoking of Tesla’. Dat leidde tot het vermoeden dat Elon die avond misschien zelf wel achter de DJ-booth zou staan. Maar helaas voor iedereen die het had gehoopt, dat gebeurde niet.

We kwamen aan op het terrein onder een stralende zon, die de hele dag van de partij bleef. We werden verwelkomd door grote robots en op het terrein was er een reuzenrad, botsauto’s, een draaimolen, een lunapark en tientallen kraampjes om wat te eten en drinken. Naast de aanduidingen voor de factory tour, konden we een stoplichtsprintje doen met de Model Y. Er stond daar ook een zeer kleurrijke Model Y tentoongesteld, dat was het eerste prototype van de model Y dat in de fabriek is gebouwd. 

Nadien begonnen we aan de factory tour en die ging veel verder dan we hadden kunnen vermoeden. In de fabriek mochten we alles filmen en fotograferen, stonden de meeste robotten aan in een soort demonstratiemodus, en stond er om de 50 meter een Tesla-medewerker die heel wat extra uitleg gaf. De factory tour was 2 kilometer lang, maar het duurde ruim drie uur eer we opnieuw het buitenlicht zagen.

In het eerste deel van de tour zagen we honderden robotten die in harmonie in een soort demonstratiemodus bezig waren en waar vooral onderdelen werden gemonteerd. Zeer mooi om te zien en vooral de snelheid waarmee ze bewegen was erg indrukwekkend. Er stond ook heel wat interessante informatie langs het parcours zoals bijvoorbeeld dat 80% van alle onderdelen aangeleverd zullen worden door Europese leveranciers. Van alle werknemers zullen ze 80% rekruteren in Duitsland terwijl de overige 20% uit 50 andere landen over de hele wereld afkomstig zullen zijn.

Na de montage, volgde de verschillende persen die werden gebruikt om allerlei onderdelen van het chassis, zoals de motorkap, de deuren, het kofferdeksel en de zijflanken te persen. De persen zelf waren groot, maar dit was nog niet de GigaPress die we erg graag wilden zien, die kwam pas later op het traject.

Vervolgens kwamen we opnieuw langs een hele reeks robots die op één lijn stonden en dat was waar alle apart geperste onderdelen werden samengesteld tot de carrosserie van de model Y, want dat is het model dat ze hier in eerste instantie gaan bouwen. Om je een idee te geven, het betreft hier 445 robots op een oppervlak van 32.000 m2, dat is ongeveer 5 voetbalvelden, waarbij op deze lijn 950 personen te werk worden gesteld.

Nadat de carrosserie is samengesteld is het tijd voor de lakstraat, waar elke carrosserie één van de 7 lakkleuren over zich heen krijgt. Je leest het goed, 7 kleuren, terwijl Tesla er momenteel maar 5 aanbiedt. Welke die 2 extra kleuren zijn, hebben we niet gezien, maar een terugkeer van het zilvergrijs en een nieuw soort bordeaux lijken wel kanshebbers. Hoe het precies in de lakstraat eraan toe gaat hebben we niet kunnen zien maar een video bracht dat wel mooi in beeld. De stappen die worden doorlopen zijn: ontvetten, coaten en lakken. De lakstraat is bijna 3 maal groter dan de lijn waarop de carrosserie werd gemonteerd en stelt 750 mensen en 120 robots te werk.

Vervolgens werd het erg interessant want na de lakstraat kwamen we het volgende tegen: grote pakketten met lange aluminium balken die ongeveer 1 meter lang, 15 cm breed en 8 cm hoog waren. We kwamen nu in de buurt van de GigaPress waarbij de twee grootste onderdelen van de Model Y werden gegoten. Dit zijn de onderdelen van de carrosserie die vooraan en achteraan in elke Model Y zitten. Normaal bestaan deze stukken uit tientallen verschillende kleinere onderdelen die aan elkaar gelast worden. Maar Tesla wil dat efficiënter doen met de GigaPress, een gigantische spuitgietmachine die zijn gelijke niet kent, en produceert op die manier deze onderdelen in één bewerking. Een spuitgietmachine is een machine die gesmolten aluminium (denk terug aan die slechte terminator van Terminator 2) van 700°C onder druk in een mal spuit die vervolgens wordt dichtgeperst met een enorme druk. Tesla vergeleek de druk met 1020 Afrikaanse olifanten die samen op zo’n onderdeel zouden staan om het te persen. 

Het resultaat zijn de twee onderdelen, de onderkant aan de voorzijde (waar de ophanging, voorste motor en wielen zitten) evenals de onderkant van de achterzijde, die veel sneller geproduceerd kunnen worden. Ik wil nog even meegeven dat Tesla voorlopig de allereerste autoproducent is die op deze manier auto-onderdelen produceert maar dat de concurrentie toch niet helemaal ongeïnteresseerd blijkt.

De volgende stap die we te zien kregen was de montage van de Model Y. Via 289 werkstations die bemand worden door 5.000 werknemers worden alle onderdelen samengebracht tot het een echte auto wordt. Per productielijn, die ongeveer 12 voetbalvelden groot is, kunnen op jaarbasis 500.000 auto’s worden samengesteld. In dit deel van het traject was er veel minder te zien, hoofdzakelijk omdat hier heel wat arbeidskracht vereist is om alles te laten draaien, en die zijn er natuurlijk nog niet. 

We kregen wel nog heel wat informatie over de verschillende onderdelen die tijdens deze fase worden gemonteerd en ook gemaakt worden in de fabriek. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Tesla de bank en stoelen in de Model Y ook zelf produceert? Zo was er ook een volledige productielijn van de stoelen en banken te zien.

Vervolgens kwamen het dashboard en het scherm voorbij en werd ook de batterij en de aandrijving aan het chassis bevestigt.

Daarna volgde wat meer informatie over alles wat met de batterij en de motoren te maken had. De productie van de batterijcellen, meerbepaald het nieuwe 4680 model (dat wil zeggen een diameter van 46mm en een hoogte van 80 mm) gaat ook plaatsvinden in de fabriek in Berlijn. Het doel is om meer dan 1 miljoen cellen per dag te produceren. Even een snelle berekening, als er 500.000 wagens per jaar zullen worden gemaakt, betekent dat 1370 auto’s per dag. Als er 1 miljoen cellen per dag worden gemaakt, zal elke auto op 730 stuks 4680-cellen kunnen rekenen. Ter vergelijking, een model S beschikt over ongeveer 7000-cellen van het 1865-formaat.

Let wel, dit is een snelle berekening van mezelf, en dit is absoluut geen weerspiegeling van hoe Tesla het gaat aanpakken. Wat Tesla wel deelt is dat er bij de cellenproductie 200 robots aan te pas komen en 1300 mensen worden tewerkgesteld.

We kregen ook inzicht in allerlei componenten van de motor, zoals magneten, inverters, rotor en stator en zagen zelfs een mock-up van een deel van de carrosserie inclusief de 4680-cell. Met wat extrapolatie lijk ik hier uit te komen op 750 cellen (25 in de breedte, 35 in de lengte).

We kregen ook de mogelijkheid om met magnetisme en de werking van een gelijkstroommotor te spelen. De wisselende magnetische velden zetten elektrische energie om in mechanische energie. Ik moest meteen terugdenken aan de lessen fysica jaren geleden.

Niet onbelangrijk, ook de laadpoort kwam aan bod en toont dat er twee kabels van vetrekken, één voor het laden via wisselstroom (bv. een laadstation), dan passeert de elektriciteit nog via de lader die de stroom omzet naar gelijkstroom. Er was een andere kabel voor gelijkstroom (bv. Superchargen) die rechtstreeks naar de batterij gaat.

We kregen ook nog een blik op de FSD computer v3 die Tesla tegenwoordig ook in-house produceert en naderden toen het einde van de tour, waarbij er 5 Model 3’s stonden in de verschillende kleuren. Voor alle duidelijkheid, deze zijn niet geproduceerd in de fabriek in Berlijn. Er was heel wat belangstelling voor en de toekomstige Tesla-rijders waren al volop aan het oefenen met Beach Buggy 2.

Het naar buiten wandelen kon weer onder een stralende zon die zeker en vast bijdroeg aan de feestelijk sfeer die er hing. De kinderen, die ook welkom waren, konden er zich uitgebreid amuseren, en ook de ietwat grotere kinderen moesten zich niet vervelen. We konden ook heel wat eten en drinken nuttigen. Het was zeker niet alleen bratwurst met sauerkraut, maar een uitgebreid aanbod aan internationale keukens waar we met de bonnetjes die we in het begin hadden gekregen iets konden nuttigen. We hebben lang niet alles kunnen proeven, maar wat we hebben gegeten, was erg lekker.

Rond 6 uur was het dan tijd om ons naar het podium te verplaatsen want de ‘the man himself’ Elon zou het grotendeels Duitstalige publiek toespreken. Het begin van zijn presentatie was wat rommelig want de slides op de achtergrond kwamen niet overeen met de slides die Elon zelf op het scherm voor zich zag. Het duurde even tot dit opgelost was en nadien lichtte Elon toe wat de missie van Tesla was, en hij probeerde dit zelfs in het Duits te doen. Er was ruimte voor verbetering, maar het feit dat hij moeite deed, werd erg op prijs gesteld als het applaus van het publiek een maatstaf mag zijn. We hebben onderaan een link toegevoegd van “the_wolfpack_berlin” die de presentatie en V&A-sessie in zijn geheel heeft opgenomen 

  • ‘Cybertruck is nicht ein kleine automobil’, Tesla probeert de Cybertruck naar Europa te halen, oftewel in zijn huidige vorm of een iets kleiner model, maar het moet worden toegelaten door de regulatoren
  • Er komt een speciale rode kleur in de gloednieuwe high tech lakstraat
  • We gaan veel meer bomen planten dan we gerooid hebben en verbruiken een minimum aan water in de nieuwe fabriek
  • Het is ironisch voor een autobedrijf, maar we gaan een treinstation bouwen op de site, zodat je op 30 minuten vanuit Berlijn in de fabriek bent
  • Er komt zelfs bier – Gigabier
  • FSD zou klaar zijn voor Europa, maar we moeten dit bewijzen aan de regulatoren en we proberen dat in 2022. En FSD moet gewoon perfect werken, want je raakt er snel aan gewoon zodat je zelfvoldaan wordt en minder goed oplet, en dat is gevaarlijk.
  • Ik ga niet dj’en maar ik hou wel van heel wat muziek, zoals Techno en EDM
  • Er komt geen full body castings for Model Y, het is niet onmogelijk maar misschien wat “unwise”
  • Of Elon houdt van Duitsland? Acties zeggen meer dan woorden…
  • Autoproductie zal nog voor het einde van 2021, maar dat is de afgelopen weken weer wat vertraagd. Het opstarten is gemakkelijk, hoge volumes produceren is zeer moeilijk
  • De cellenproductie voor de batterijen gaat op volle toeren draaien tegen eind 2022, waarbij we hopen om tussen 5.000 en 10.000 auto’s per week af te leveren
  • Het doel is om 1% van de wereldwijde vloot van voertuigen te vervangen. Er zijn 2 miljard voertuigen en we willen er 20 miljoen per jaar elektrificeren
  • Energieproductie in de fabriek met zonnepanelen om 100% hernieuwbare energie te gebruiken voor deze fabriek
  • Natürlich” komen er Superchargers bij de fabriek
  • Kinderopvang, “A garden for children”, komt er ook, we willen heel goed zorgen voor onze werknemers
  • Solar Roof komt mogelijk volgend jaar naar Duitsland
  • Van zodra de wereldwijde vloot aan voertuigen is geëlektrificeerd, is er heel weinig additionele mijnbouw nodig omdat we de meeste grondstoffen (dus ook die uit de batterijen) kunnen recyclen
  • In Tesla’s gebruiken we nauwelijks nog kobalt, er ligt een grotere uitdaging bij kobalt in laptops en mobiele telefoons
  • De auto’s geproduceerd in Berlijn zullen geleverd worden in alle landen in en om Europa om het transport ervan te beperken.

“Danke Schön”

Na de presentatie van Elon was het partytime met knallende dj’s, een knappe lichtshow op de fabrieksmuur en op de beat dansende Tesla-coils. Onze eigen beelden zijn lang niet zo goed als die van Tobias Lindh, dus daarom verwijzen we graag door naar zijn filmpje op Youtube. Kijk zeker eens vanaf de 2e minuut, want ik twijfel sterk of je ooit al Tesla-coils hebt gezien die dansen op de muziek.

Nadien konden we tevreden terugblikken op een geslaagde dag. Ik heb nog nooit een moderne autofabriek langs binnen gezien en moet me beperken tot de documentaires op National Geographic over Tesla in Fremont. Maar ik was heel erg onder de indruk van de manier waarop Tesla het in Berlijn heeft aangepakt. Er zijn zeker grote stappen gemaakt ten opzicht van hun eerste fabriek.

Een laatste foto die ik met jullie wil delen is er eentje die we tijdens de factory tour hebben gemaakt. Er was een gigantisch grote witte muur voorzien, waarop de genodigden iets met stift konden achterlaten. Wij hebben dat als volgt gedaan…

Dat was het voor dit verslag en intussen is er aangekondigd dat er in de nieuwe fabriek in Texas ook een evenement zal worden georganiseerd in 2022. Ik ben benieuwd op welke manier ze dit evenement in Berlijn willen gaan overtreffen :o)

Dimitri V.