Het Supercharger-netwerk van Tesla is het grootste snellaadnetwerk voor elektrische voertuigen ter wereld. Het netwerk is een belangrijke factor geweest in het succes van de elektrische auto’s van Tesla, waardoor bestuurders eenvoudig en comfortabel lange afstanden kunnen afleggen. Van ‘range anxiety’ is geen sprake meer want de Superchargers zijn perfect geïntegreerd in de navigatiesoftware. Nu heeft Tesla de vierde versie van zijn Supercharger-technologie aangekondigd en Nederland kreeg de première, eerder deze maand werden in Harderwijk de allereerste Superchargers V4 geopend.

De Supercharger V4 is een aanzienlijke upgrade ten opzichte van de vorige versie, V3. Deze is ontworpen om nog sneller en efficiënter te zijn dan zijn voorganger, met een maximale laadsnelheid tot 350 kW. Dit is een stevige toename ten opzichte van de maximale laadsnelheid van 250 kW van V3.

De Supercharger V4 maakt ook weer gebruik van vloeistofgekoelde kabels, net zoals V3. Deze kabels zijn ontworpen om de hoge laadsnelheden van de Supercharger V4 aan te kunnen zonder oververhitting, en dat is nodig bij laadsnelheden tot 350 kW. Er zijn geruchten dat de Cybertruck als eerste van het volledige vermogen van V4 gebruik zal kunnen maken.

De Supercharger V4 maakt gebruik van dezelfde laadarchitectuur als V3 waarmee meerdere voertuigen tegelijk kunnen worden opgeladen zonder dat dit ten koste gaat van de laadsnelheid. Er wordt een bepaald maximaal vermogen verdeeld over 4 verschillende Superchargers. Dat betekent dus dat dit maximale laadvermogen verdeeld wordt over stall 1a, 1b, 1c en 1d. Als je dus bij een Supercharger aankomt, kies je best een stall met een cijfer kiezen waarvan er nog 3 of 4 plaatsjes vrij zijn. Dan kun je genieten van de maximale laadsnelheid die je auto op dat moment aankan.

De Supercharger V4 krijgt ook een nieuw design. V4 is wat hoger dan de vorige versie en er is geen grote opening meer in de lader waar de kabel zit. De kabel zit nu langs de buitenkant en is ook een stuk langer geworden, ongeveer 3 meter. Ook staat de Supercharger nu in het midden van de parkeerplek, in plaats van aan de zijkant. En dat komt goed van pas bij de niet-Tesla’s die bij een Supercharger willen laden en tot nu toe soms twee laadplekken bezet hielden door de korte laadkabel. Op dit moment is deze Supercharger nog niet opengesteld voor niet-Tesla’s, maar het zal niet meer lang duren voor dat wel het geval is volgens Tesla (zonder een timing te vermelden).

Net zoals met V3 en V2, verwachten we dat Tesla de bestaande Superchargers niet gaat vervangen, maar vanaf nu gewoon V4 gaat uitrollen. Dus als nieuwe locatie met alleen maar V4, of als uitbreiding op een bestaande locatie met een combinatie van V2, V3 en V4.

Onze Duitse collega’s maakten een kort filmpje hierover toen de Supercharger nog in opbouw was en keken ook of er wat in de buurt te beleven is.

Dimitri V.