Project omschrijving

TOCNL Roadtrip naar Zwitserland 9-12 juli 2020.

Deelnemers: Carmody, Nathalie, John, Ernst, Rene, Michel, Rick en Michel.

Donderdag 9 juli is het dan zover, ik vertrek met de Tesla Model 3 Performance (M3P) naar de Zwitserse Alpen. Vertrokken met regen, maar met uitzicht op een tropische dag op de eindbestemming. Via de Duitse Autobahn kunnen we gelijk even testen hoe hard het allemaal wel niet kan. Op weg naar de eerste Supercharger (Hilden) net over de grens in Duitsland ontmoet ik onverwacht een andere deelnemer Rick. Via Whatsapp Live hadden we allemaal de locatie gedeeld en zo had hij mij opgespoord. Na een korte stop en een drankje gaat de reis weer verder naar de volgende Supercharger (Hirschberg). Ik kan lekker doorrijden ondanks het vrachtverkeer. Regelmatig even de 200km/h aangetikt. Het weer is ook compleet omgeslagen, dus tijd om de korte broek op te zoeken. De laatste stop is in Beckenried bij de Supercharger. Dit is ook de verzamelplek. Tegenover de SuC zit een prachtig hotel Seerausch met terras en uitzicht op de Vierwaldstättersee. Ik ben er als eerste en heb gelukkig nog even tijd om mijn email te checken. 1 voor 1 druppelen de andere deelnemers binnen. Op het terras eten en drinken we hier gezellig wat. Daarna rijden we naar een hotel een paar kilometer verderop boven op de berg. Als we daar aankomen speelt de plaatselijke folklore band op het terras gezellige muziek. Dus ook daar op het terras even een drankje gedronken. We moeten de volgende dag vroeg op, dus we maken het niet te laat.

Vrijdag 10 juli begint het dan echt. We ontbijten om 8:00 uur en dan verzamelen we net voor de Gotthard tunnel bij een Ionity laadplek om de accu’s nog even af te toppen. Het weer is prachtig dus we vertrekken snel naar de 1e bergpas, de Gotthardpas. Het tempo ligt hoog, het is nog rustig op de pas, dus we kunnen heerlijke bochtjes maken. Nu merk je pas echt goed wat een power er in de Tesla zit. Richting Andermatt naar de Oberalppas en via Laax rijden we door en stoppen even voor een sanitaire stop en koffie in het dorp Flims. Dat was ook hard nodig. Na een kwartiertje vertrekken we snel weer op weg via de Albulapas naar het mondaine St Moritz. In de grote parkeergarage van St Moritz zijn een viertal Superchargers aanwezig waar we weer kunnen bijladen. Ondertussen genieten we buiten van het prachtige uitzicht op het meer en het dorp. Snel gaan we verder langs de prachtige meren via de heel mooie en groene majolapas naar beneden naar Italië richting het dorpje Chiavenna waar we stoppen om te lunchen. We moeten nog 2 passen over om bij de overnachtingsbestemming te komen. De Splügenpas leidt ons weer naar het Zwitserse Ticino. Hier zie je duidelijk de Italiaanse invloeden van vroeger terug. Boven op de pas wordt het plots erg slecht weer. Hagel en onweer. Als je zo hoog in de bergen zit, lijkt het onweer met bliksem wel heel dichtbij. Snel doorrijden naar de laatste pas, de San Bernandinopas die ons brengt naar ons hotel in Belinzona. Het hotel heeft 4 Tesla Destination Chargers, dus komt erg goed uit. In het centrum tegenover het station eten we die avond. Op tijd naar bed want morgen is er nog een drukke dag. Maar dan gaat het brandalarm af om 4:00 ’s nachts. Allemaal snel naar buiten. Maar gelukkig blijkt het vals alarm te zijn. Een paar uur later gaat alweer de wekker. Met nog wat kleine oogjes snel naar het ontbijt.

Zaterdag 11 juli gaan we een aantal zeer bekende passen rijden. We beginnen met de mooie nufenenpas. En dan richting de bekende Furkapas. Wat een prachtige bergen en uitzichten zijn hier in Zwitserland. Het weer is bewolkt en af en toe een spettertje regen, waardoor het lekker rustig is op de passen. Even een korte pauze voor een koffie met een broodje. Via Andermatt en de Teufelsbrücke richting de Sustenpas. Daar kunnen we de auto’s even flink aan de tand voelen. Niemand kan Rick bijhouden, die heeft een turbo knop ontdekt onder zijn rechtervoet. We hebben deze roadtrip ook een dame mee. Maar Nathalie doet niet onder voor de mannen en volgt direct de snelheidsmaniakken. Het verbruik ligt erg hoog, dus besluiten een aantal deelnemers onderaan de pas richting de dichtstbijzijnde Supercharger te rijden. Ernst en ik hebben nog wat reserve en dus besluiten we de Grimselpas te bedwingen. Even snel omhoog en weer naar beneden. Boven aangekomen bij de stuwmeren van de Grimselpas is het een beetje mistig en lijkt het wel een compleet andere wereld waar we zijn uitgekomen. Spooky maar prachtig om te zien. Even snel wat drinken en dan proberen we de rest van de groep weer in te halen. Richting de Brunigpas. Wat is dit een leuke en mooie pas. Onbekend maakt onbemind zeggen ze altijd en dit geld zeker voor deze pas. We halen maar net de eerstvolgende Supercharger in Oftringen, maar eind goed al goed.

Op het terras in het zonnetje genieten we van een heerlijk verdiende Panache. Een soort radler. Als de accu’s na een half uurtje alweer op 80% staan vervolgen we de reis naar ons hotel net over de grens in Duitsland. We trappen het pedaal weer flink in over het gladde Zwitserse asfalt. Daar is de rest van de groep ook. We gaan die avond gezellig met zijn allen schnitzelen in het plaatselijke restaurant en sluiten de avond af met een drankje in de hotelbar. De auto’s zijn dan ook weer volgeladen bij de tegenovergelegen Supercharger.

Zondag 12 juli vertrekken we allemaal alweer richting huis. Wat gaat dat snel voorbij. Nog even snel douchen en ontbijten en dan begint operatie stofwolk. De snelheid op de Duitse Autobahn is op veel plekken nog steeds ongelimiteerd en dat zullen ze weten ook. Regelmatig zit ik boven de 200 km/h. Ik wil immers net op tijd thuis zijn voor de start van de F1 met Max Verstappen op de eerste startrij. Twee keer opladen onderweg en dan ben ik al met al net op tijd thuis voor de start. Het zou me verbazen als ik volgende week geen post krijg van de Duitse Polizei met wat mooie actiefoto’s.

Thuisgekomen heb ik de mooiste verhalen om te vertellen en kan ik terugkijken op een zeer geslaagde roadtrip. Ik had dit voor geen goud willen missen. TOCNL bedankt voor de organisatie en iedereen bedankt voor de gezelligheid. Dit soort roadtrips zijn echt een aanrader voor mensen die van autorijden houden. Adembenemende natuur met vergezichten willen zien en uiteraard andere TOCNL leden willen ontmoeten.

Michel Krabshuis

Tesla Model 3 Performance kleur Wit

Afstand gereden heen en terug 2340km

11 bergpassen

Gemiddeld verbruik 200 Wh/km en 469 kWh