Laadtijd

Het laden van een elektrische auto kost op zich meer tijd dan het tanken van een brandstofauto. Dat is een feit.

Jammer genoeg wordt dat in de praktijk vaak uitgelegd als dat je met een elektrische auto meer tijd kwijt bent aan het laden dan met een brandstofauto aan het tanken.

Hierbij vergeet men dat een elektrische auto laadt terwijl hij geparkeerd staat, zoals thuis wanneer hij daar wordt geladen, zoals terwijl je slaapt, of aan een laadpaal op het werk of bij het shoppen. Als je het zo bekijkt ben je alleen wat seconden kwijt aan het in- en uitpluggen. Zeker wanneer je elke ochtend thuis met een volle batterij vertrekt red je het met het huidige bereik vaak al en heb je eigenlijk bijna geen tijdverlies. Als je elke dag het bereik “oprijdt” dan zou je me een brandstofauto elke dag moeten gaan tanken.

Bereik

Het bereik van elektrische auto’s neemt steeds verder toe. Koop je nu een Model S is dat op papier al meer dan 600 km, in de praktijk is 500 km goed haalbaar. Met dat grote bereik is de kans dat je onderweg moet bijladen een stuk kleiner dan een paar jaar terug. En met de komende V3 Superchargers is een laadsnelheid van 250 kW mogelijk wat ervoor zorgt dat je snel weer op weg bent.

Slijtage

Batterijen slijten snel, wordt wel eens gezegd. Dat valt in de praktijk enorm mee. De degradatie, zo wordt dat genoemd, is erg laag. Uit onderzoek blijkt dat de huidige batterijen van een Model S dik 500.000 km mee gaan.

Maarten Steinbuch, verbonden aan de TUE heeft aan de hand van gegevens die over een aantal jaren zijn verzameld, een blog geschreven.