Kettlemen City

Op deze foto het paradepaardje wat de Superchargers betreft. 40 stalls, zonnepanelen op de overkappingen, lokale opslag van de opgewekte elektriciteit en inmiddels omgebouwd naar versie 3, met een maximale output van 250 kW.

Maar laten we bij het begin beginnen.
Er is een mooie video van de presentatie (unveil) van de Supercharger aan het publiek.

Dat was op 24 september 2012.

Het grootste bezwaar tegen elektrische auto’s was dat je er niet mee kunt reizen, dus alleen maar bruikbaar voor “rondjes om de kerk”.
Door op dat moment vier stations tegelijk in gebruik te nemen konden Teslarijders vanuit bijvoorbeeld Las Vegas aanwezig zijn bij de party in Los Angeles.

En in Nederland?

We grijpen terug op de eerste foto van de Supercharger in Oosterhout. Daarvoor kijken we naar de forumpost van de TeslaMotorsClub (TMC).

Wat was nu het bijzondere?

Op wintersport

Er lag de uitdaging om in de winter van 2013-2014 vanuit Nederland met een Tesla via superchargers naar de wintersport te kunnen rijden.

Daarvoor waren enkele strategisch bepaalde locaties uitgekozen waar superchargers werden neergezet.

In Nederland waren dat Oosterhout en Zevenaar, die vanuit bijna geheel Nederland op de volle batterij vanuit huis bereikbaar waren.

Daarna ging het verder naar Wilnsdorf, achter Keulen. Wanneer je daar dan flink doorlaadde kon je de volgende halen, Bad Rappenau.

Vandaar waren er twee richtingen:

  • Naar het zuiden richting de Bodensee
  • Naar het Oosten richting München

Naar het zuiden kon je laden bij Aichstetten, kort voor de Oostenrijkse grens en in Oostenrijk was er St. Anton en naar het oosten was er Jettingen-Scheppach. Vanuit die locaties waren de meeste wintersportgebieden bereikbaar hoewel er ook best wel wat reizigers strandden, soms enkele kilometers vóór de Supercharger (soms door een niet voorziene klim op het laatste stukje).

Voor het totaalbeeld, er waren ook Superchargers in Zwitserland en Scandinavië gebouwd.

Anno 2020, meer dan 400 locaties.

We laten het stukje geschiedenis achter ons en richten ons op de superchargers zelf.
Op dit moment wordt versie 3 (V3) uitgerold. Dat betekent dat er ook een V1 en V2 zijn.

Drie opeenvolgende varianten:

V1 was de eerste versie, herkenbaar aan de hoekige vormgeving. Soms zie je er nog wat staan.
  

Samen met een hoger vermogen werd V2 geïntroduceerd.


Recent V3, te herkennen aan een veel dunnere kabel (en 250 kW max output)

Laadsnelheden

We onderscheiden twee benaderingen:

Afgifte van de Supercharger.
Die afgifte wordt uitgedrukt in kW. Even een wat vreemde vergelijking, maar denk aan een emmer die je moet vullen met water door een tuinslag. Wat bepaalt hoe lang het duurt voordat de emmer vol is?

Twee bepalende factoren, de druk van het water in de slang en de dikte van de slang.

Noem de waterdruk het voltage en de dikte van de slang het amperage.

Dan bepaalt Volt x Ampère het aantal kW. 
400 volt x 300 ampère geeft zo 120 kW afgegeven vermogen.

De tweede benadering neemt de auto als uitgangspunt.

Een Model 3 rijdt rond 6 km op een kWh. Wanneer er wordt geladen met een vermogen van 120 kW is de laadsnelheid in kilometers 720 km/uur.