We denken dan direct aan de kinderen in de Kobaltmijnen in de Kongo. Daarnaast zouden batterijen giftige stoffen bevatten en niet te recyclen zijn.
Helaas is het verhaal van de kinderarbeid op zich waar. Veel van onze mobieltjes, laptops en andere apparaten hebben batterijen waarin kobalt zit en inderdaad was die vaak afkomstig uit de bewuste mijnen. Zo ook de eerste elektrische auto’s.
Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Zo is het aandeel van kobalt in de batterijen die Tesla gebruikt ongeveer een kwart van die van andere merken zoals Volkswagen. De komende generatie batterijen zal kobaltvrij zijn.
Tenslotte, in tegenstelling van wat vaak beweerd wordt, zijn batterijen uitstekend te recyclen. Maar dan moeten ze wel “versleten” zijn (capaciteit erg verminderd). En dat is een hele klus. De batterijen in de huidige Tesla’s gaan al moeiteloos 500.000 tot 700.000 kilometer mee, de komende generatie 1 miljoen mijl, ofwel 1.600.000 kilometer. Ga er maar aan staan!